Randers 5/3-2019

Patient fik ikke behandlet sin klage over Patienterstatningens afgørelse, da klagen til ankenævnet var indgivet for sent.

Rettens sagsnummer:

BS-967/2018

Ankenævnets sagsnummer:

17/2723

Dato for dommens afsigelse:

mandag den 4. marts 2019

Domstol:

Retten i Randers

Kategori:

Domme afsagt af byret

Relaterede filer:

randers050319

Patienterstatningen traf den 27. oktober 2015 afgørelse om, at patienten ikke havde ret til erstatning.

Patienten påklagede afgørelsen til Ankenævnet for Patienterstatningen. Klagen blev modtaget i Ankenævnet den 17. februar 2017. Ankenævnet traf den 14. juli 2017 afgørelse om afvisning.

Patienten gjorde bl.a. gældende, at han ikke havde modtaget afgørelsen af 27. oktober 2015, og at der ikke var forløbet 3 måneder fra det tidspunkt, hvor han blev bekendt med afgørelsen, til klagen blev fremsendt. Patienten gjorde gældende, at han først modtog afgørelsen den 14. november 2016.

Ankenævnet gjorde gældende, at klagen var indgivet for sent og efter klagefristens udløb. Efter klage- og erstatningsloven § 58 b, stk. 2 og 3, skal Patienterstatningens afgørelser indbringes for ankenævnet inden 3 måneder efter, at afgørelsen er meddelt. Ankenævnet kan se bort fra klagefristen, når der er særlig grund hertil. Endvidere var patienten tilmeldt Patienterstatningens elektroniske selvbetjeningsløsning, Netservice, der bl.a. viste, at afgørelsen med tilhørende bilag var downloadet samme dag, som afgørelsen var truffet.

Retten lagde til grund, at afgørelsen af 27. oktober 2015 blev meddelt patienten ved adviseringsmail samme dag, hvorefter afgørelsen og klagevejledningen, ifølge loggen hos Patienterstatningen, blev downloadet med patientens ID. Endvidere blev patienten orienteret om afgørelsen telefonisk den 14. november 2016. Da klagen først blev indleveret den 17. februar 2017, var fristen på 3 måneder overskredet. Retten gav derfor ankenævnet medhold i, at klagen var afvist.