Databeskyttelse

På denne side kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.

Vi er dataansvarlig

Styrelsen for Patientklager er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget om dig.

Styrelsen for Patientklager og det nævn, der behandler din sag eller henvendelse, er fælles dataansvarlige, hvis din sag eller henvendelse behandles af et nævn, som vi sekretariatsbetjener.

Databeskyttelsesrådgiver

Helle Ginnerup-Nielsen er databeskyttelsesrådgiver for dele af Indenrigs- og Sundhedsministeriets koncern, herunder Styrelsen for Patientklager.

Databeskyttelsesrådgiveren har ansvaret for at rådgive om og overvåge databeskyttelsesområdet i Indenrigs- og Sundhedsministeriets departement og institutioner, dog med undtagelse af VIVE og Benchmarkingenheden.

Vores privatlivspolitik

Vores formål med at behandle dine personoplysninger er at udføre de opgaver, vi som styrelse er blevet pålagt i lovgivningen. Vores primære opgaver er behandling af klager over sundhedsfaglig behandling og brud på patientrettigheder samt sekretariatsbetjening af en række nævn inden for sundhedsvæsenet.

Når vi udfører vores opgaver, har vi behov for at behandle forskellige kategorier af personoplysninger.

Behandling af personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e.

Hvis vi behandler følsomme personoplysninger, er behandlingen baseret på databeskyttelsesforordningen artikel 9, stk. 2, litra f.

Hvis vi behandler oplysninger om strafbare forhold, er behandlingen baseret på databeskyttelseslovens § 8, stk. 1 og stk. 2, nr. 3.

Hvis vi behandler oplysninger om personnummer med henblik på entydig identifikation, er behandlingen baseret på databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Vi videresender i mange tilfælde personoplysninger som led i vores sagsbehandling.

Vi videregiver eller overlader personoplysninger til:

  • Sundhedsdatastyrelsen, som er vores databehandler
  • Styrelsen for Patientsikkerhed i bestemte typer af sager
  • Rigsarkivet, med henblik på arkivering efter arkivlovens regler
  • PostNord, hvis du er undtaget fra digital post
  • eventuel lovpligtig videregivelse til sagens parter i forbindelse med partshøring eller aktindsigt

Modtagerne afhænger derudover af, hvad en sag vedrører. De typiske modtagere er andre offentlige myndigheder eller behandlingssteder, hvor behandling er sket.

Personoplysninger, der er offentliggjort på vores hjemmeside, bliver overladt til vores eksterne leverandør af hjemmesideløsningen.

Oplysninger om dig i vores elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Vi vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet. Den historiske udgave af journalperioden slettes senest 10 år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forbindelse med vores behandling af oplysninger om dig.

Der kan dog være begrænsninger i dine rettigheder, da vi er underlagt krav i anden lovgivning som blandt andet regulerer journaliseringspligt og videregivelse af oplysninger. Disse regler går i de fleste tilfælde forud for databeskyttelsesforordningen. Det betyder, at dine rettigheder i nogle tilfælde kan blive tilsidesat til fordel for anden lovgivning.

Hvis vi ikke har mulighed for at imødekomme dit ønske, har du ret til en skriftlig afgørelse og en begrundelse for, hvorfor vi ikke kan imødekomme det. Du vil blandt andet kunne se i afgørelsen, hvilke regler vi har brugt, og hvad vi har lagt vægt på i vores vurdering. Du vil også få vejledning om dine muligheder for at klage over vores afgørelse.

  • Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
    Du har ret til at se de personoplysninger, vi behandler om dig, og få en række oplysninger om behandlingen.

  • Ret til at få rettet oplysninger (ret til berigtigelse)
    Du har ret til at få forkerte personoplysninger om dig rettet.

  • Ret til sletning (retten til at blive glemt)
    Du har ret til at få slettet dine personoplysninger, hvis en af en række betingelser, der nævnes i databeskyttelsesforordningen, er opfyldt.

  • Ret til begrænsning af behandling
    Du har ret til at få begrænset behandlingen af dine personoplysninger, hvis en af en række betingelser, der nævnes i databeskyttelsesforordningen, er opfyldt.

  • Ret til indsigelse
    Du har ret til at gøre indsigelse mod en ellers lovlig behandling af dine personoplysninger.

  • Ret til dataportabilitet
    Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger og til at anmode om, at personoplysningerne overføres fra én dataansvarlig til en anden.

  • Ret til at blive orienteret
    Vi skal i en række tilfælde give dig besked, når vi behandler oplysninger om dig. I disse tilfælde vil vi hurtigst muligt sende dig et brev, hvor der står, hvilke oplysninger vi behandler, og hvad dine rettigheder er.

  • Ret til ikke-automatisk afgørelse
    Du har ret til ikke at være genstand for en automatisk afgørelse udelukkende baseret på automatisk behandling, herunder profilering.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om den registreredes rettigheder.

Sådan bruger du dine rettigheder
Du skal du skrive til os gennem Digital Post-løsningen på Borger.dk, hvis du vil gøre brug af dine rettigheder. Dermed kan vi sikre os, at du er den, du siger, du er. Af sikkerhedsmæssige årsager skal det ske på denne måde. Du skal vælge Styrelsen for Patientklager som modtager, når du skriver en ny besked. Skriv så konkret som muligt, hvad du ønsker.

Alder
Du kan henvende dig uden dine forældres accept, fra du er 15 år.

Sagsbehandlingstid
Vi skal besvare din besked inden for en måned. Vi bestræber os altid på at have et fyldestgørende og endeligt svar på din besked på det tidspunkt. I enkelte tilfælde kan det tage længere tid. Vi vil inden for en måned oplyse dig om, hvornår du kan forvente svar, hvis det ikke er muligt at give dig et endeligt svar inden for en måned.

Vi har mulighed for at opkræve et gebyr for din besked eller nægte at besvare den, hvis vi oplever gentagne beskeder fra dig, og hvis vi vurderer, at dine beskeder er åbenbart grundløse eller overdrevne.

 

Du kan kontakte Datatilsynet, hvis du ønsker at klage over vores afgørelser om databeskyttelse eller den måde, vi behandler dine oplysninger på. Datatilsynet er en uafhængig myndighed, der fører tilsyn med overholdelse af databeskyttelsesreglerne.

Du kan indsende en klage på Datatilsynets hjemmeside: Sådan klager du (datatilsynet.dk)

Vi opfordrer dig til at kontakte os, inden du klager. Så har vi mulighed for at svare på dine spørgsmål og eventuelt imødekomme dine ønsker, hvis du mener, at vi bør behandle dine oplysninger på en anden måde, end vi gør.

Kontakt Styrelsen for Patientklager 

Du kan kontakte os på en af følgende måder:

  1. Digital post via e-Boks eller borger.dk: Styrelsen for Patientklager (brug denne måde, hvis din henvendelse indeholder fortrolige eller følsomme personoplysninger)
  2. Brev:
    Styrelsen for Patientklager
    Olof Palmes Allé 18 H
    8200 Aarhus N
  3. Telefon: 72 33 05 00
  4. stpk@stpk.dk

Kontakt databeskyttelsesrådgiveren

Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren på en af følgende måder:

  1. Digital post via e-Boks eller borger.dk: Indenrigs- og Sundhedsministeriet
    Att. Databeskyttelsesrådgiveren (brug denne måde, hvis din henvendelse indeholder fortrolige eller følsomme personoplysninger)
  2. Brev:
    Indenrigs- og Sundhedsministeriet
    Att.: Databeskyttelsesrådgiveren
    Slotsholmsgade 10-12
    1216 København K
  3. Telefon: 72 26 90 00
  4. databeskyttelse@sum.dk