Recept på medicin for ADHD burde være fornyet
Praktiserende læge får kritik for ikke at forny en recept på ADHD-medicin til en ny patient i klinikken. Lægen afviste fornyelsen, da behandlingen var ordineret i psykiatrien. Lægen mente derfor, at recepten skulle fornyes ved speciallæge.
Sagsnummer:
25DNU27
Offentliggørelsesdato:
fredag den 27. juni 2025
Speciale:
Almen medicin, incl. Vagtlæger
Faggruppe:
Læger
Behandlingssted:
Almen praksis/vagtlæger
Type:
Behandling
Kategori:
Vejledende og principielle afgørelser
Kritik
Praktiserende læge P1 (aut. ID ███) får kritik for behandlingen i perioden fra den 27. august til den 1. september 2024 i sin klinik.
Klagen
Du har klaget over, at du ikke fik en korrekt behandling af praktiserende læge P1 i sin klinik, i perioden fra den 27. august til den 1. september 2024.
Vi har forstået, at det centrale i din klage er, at:
- du ikke kunne få fornyet din recept på præparatet Methylphenidat.
Sagsfremstilling
Vi har brugt oplysningerne i journalen, hvis vi ikke har skrevet andet.
I perioden fra den 27. august til den 1. september 2024 henvendte du dig til praktiserende læge P1 for at få fornyet din recept på Methylphenidat. Praktiserende læge P1 afviste at forny recepten under henvisning til, at dette ikke var en opgave, lægeklinikken kunne påtage sig. Hun oplyste i den forbindelse, at du kunne blive henvist til psykiatrien eller speciallæge i psykiatri med henblik på receptfornyelse.
Du har i klagen anført, at du i januar 2024 blev afsluttet i psykiatrien, og at der herefter var lavet en plan for medicinering, som skulle følges af egen læge, hvilket var gjort frem til anmodningen om receptfornyelse efter flytning og skift til praktiserende læge P1. Du kunne ikke komme igennem til lægen på telefon i telefontiden og skiftede derfor læge.
Praktiserende læge P1 har i partshøringssvar anført, at du var ny patient i lægeklinikken, og at du anmodede om receptfornyelse af ADHD-medicin på e-mail. Lægeklinikken er ikke tryg i håndteringen af ADHD-medicin og henviser derfor altid til psykiater til varetagelse af dette og følger retningslinjerne fra Sundhedsstyrelsen. Praktiserende læge P1 har endvidere anført, at hun opfordrede dig til at bestille tid i klinikken.
Begrundelse
Vi behandler klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed. En autoriseret sundhedsperson skal udvise omhu og samvittighedsfuldhed i sit sundhedsfaglige virke.
Vi vurderer i vores afgørelse, om den sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel. Det betyder, at vi tager stilling til, om en sundhedsperson har handlet i overensstemmelse med ”normen for almindelig anerkendt faglig standard”. Normen er udtryk for, hvad der må forventes af en almindelig god sundhedsperson med den erfaring, sundhedspersonen har på behandlingstidspunktet.
Vi tager ikke stilling til, om en patient har modtaget den bedst mulige behandling.
Vi har modtaget partshøringssvar fra praktiserende læge P1. Partshøringssvaret er indgået i den samlede vurdering af sagen.
Vores resultat
Vi vurderer, at der er grundlag for at kritisere praktiserende læge P1 for behandlingen.
Vi har lagt vægt på, at:
- du efter et lægeskift i perioden den 27. august til den 1. september 2024 ikke fik fornyet din recept på præparatet Methylphenidat af praktiserende læge P1 under henvisning til, at dette ikke var en opgave, lægeklinikken kunne påtage sig. Behandling med medicin kan være nødvendig for, at en patient kan få sin dagligdag til at fungere. Når en patient skifter læge, overtager den nye læge behandlingsansvaret, herunder igangværende behandlinger, receptfornyelser etc. Behandlingsansvaret omfatter også ansvaret ved ikke at behandle eller at foretage en receptfornyelse. Der kan være en igangværende behandling fra den tidligere læge, som den nye læge ikke er enig i. I sådanne tilfælde bør den nye læge henvise patienten til en speciallæge på området. Ved ventetid til speciallægen har den nye læge ansvaret for behandlingen og må løse patientens igangværende behandling, fx ved at udskrive medicin til patienten i en periode eller at konferere patientens behandling med en speciallæge på området. En psykiater har ofte ventetider på 0,5-1 år. Praktiserende læge P1 burde således enten have konfereret din behandling med en psykiater eller have fornyet din recept på præparatet Methylphenidat, frem til du fik en tid hos en psykiater.
Den omstændighed, at det fremgår af et notat fra Sundhedsstyrelsen fra 2013, at recepter skal udstedes med omhu og samvittighedsfuldhed, og at man ikke har pligt til at forny recepter på behandling opstartet af anden læge, kan ikke føre til en ændret vurdering. Det skyldes, at Sundhedsstyrelsen ikke har udgivet en vejledning for alle situationer og for alle lægemiddelgrupper. Det må derfor bero på en konkret vurdering af den enkelte situation, om lægen har udvist fornøden omhu og samvittighedsfuldhed. Dette betyder, at man også generelt har et ansvar ved ikke at udskrive en recept.
Praktiserende læge P1 har derfor handlet under normen for almindelig anerkendt faglig standard ved sin behandling af dig i perioden fra den 27. august til den 1. september 2024 i sin klinik.
Regler
Vi har afgjort sagen efter:
Dagældende bekendtgørelse nr. 962 af 16. august 2024 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven):
- § 2, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed
- § 3, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed
Bekendtgørelse nr. 1008 af 29. august 2024 af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven)
- § 17 om omhu og samvittighedsfuldhed