Ret til forhåndsgodkendelse til fertilitetsbehandling med ægsortering i Letland, fordi der ikke kunne tilbydes rettidig behandling i Danmark
Styrelsen for Patientsikkerhed ændrer Region s afgørelse af 11. februar 2016 om afslag til på forhåndsgodkendelse til behandling i Letland. har ret til forhåndsgodkendelse.
Sagsnummer:
16SPS28
Offentliggørelsesdato:
onsdag den 25. maj 2016
Juridisk tema:
Tilskud til behandling i udlandet
Kategori:
Patientrettigheder
Styrelsen for Patientsikkerhed ændrer Region <****>s afgørelse af 11. februar 2016 om afslag til <****> på forhåndsgodkendelse til behandling i Letland. <****> har ret til forhåndsgodkendelse.
Klagen
ansøgte den 31. januar 2016 Region om forhåndsgodkendelse til fertilitetsbehandling i Letland. Region gav ved afgørelse af 11. februar 2016 afslag på forhåndsgodkendelse.
klagede den 15. februar 2016 til Styrelsen for Patientsikkerhed over Region s afgørelse.
Begrundelse
, som er 34 år, ansøgte den 31. januar 2016 Region om forhåndsgodkendelse til fertilitetsbehandling med ægsortering i Letland – såkaldt præimplantationsdiagnostik eller PGD. Hun skrev, at hun og hendes partner, , havde været skrevet op til PGD i hele 2015 på Sygehus 1, som nu imidlertid havde lukket funktionen.
vedlagde sin ansøgning en bekræftelse fra klinik 1, Letland, på, at man ville tage og i IVF-behandling med ægsortering og mikroinsemination. Heri oplyste klinik 1 desuden de generelle priser for behandlingen. Hun vedlagde også dokumentation for, at hun er anlægsbærer af X-bunden recessivt nedarvet myotubulær myopati. Hun oplyste ved ansøgningen, at parret i 2014 mistede deres 5 måneder gamle søn, som havde arvet hendes genfejl.
Hun skrev, at klinik 1 ville kunne tilbyde parret behandling den 8. februar 2016.
Ligeledes vedlagde dokumentation for, at hun i november 2014 blev henvist til klinik 2, Sygehus 1.
Region gav ved afgørelse af 11. februar 2016 afslag på forhåndsgodkendelse til fertilitetsbehandlingen i Letland med den begrundelse, at fertilitetsbehandling med ægsortering i Danmark er højt specialiseret behandling, og at kunne tilbydes behandling på Sygehus 2 inden for 12-24 måneder, hvilket regionen anså for at være rettidig behandling.
klagede den 15. februar 2016 til styrelsen over Region s afgørelse. Hun skrev, at parret allerede havde ventet 15 måneder på behandling. Hvis de skulle vente yderligere 24 måneder på behandling på Sygehus 2, ville ventetiden overstige 3 år. Hun skrev også, at klinikchefen på Sygehus 2s klinik 2 ikke burde være ”eksperten” i sagsbehandlingen, da han ikke kunne være objektiv, når det ville betyde mindre arbejde til hans klinik, hvis parret fik forhåndsgodkendelse til behandling i Letland.
Reglerne om forhåndsgodkendelse og refusion
Styrelsen kan oplyse, at reglerne om retten til refusion af udgifter til behandling i et andet EU- eller EØS-land dels er fastsat ved bekendtgørelse nr. 1660 af 27. december 2013 om tilskud til sundhedsydelser uden for sygehusvæsenet købt i eller leveret fra andre EU/EØS-lande (ydelsesbekendtgørelsen), dels ved §§ 31-41 i bekendtgørelse nr. 958 af 29. august 2014 om ret til sygehusbehandling m.v. (sygehusbekendtgørelsen).
Ydelsesbekendtgørelsen regulerer blandt andet retten til refusion af udgifter til behandling i blandt andet praksissektoren, mens §§ 31-41 i sygehusbekendtgørelsen regulerer retten til refusion af udgifter til sygehusbehandling.
Det afgørende for, hvilke regler der skal anvendes, er, om behandlingen i Danmark ville være foregået i praksissektoren eller på sygehus. Det er altså ikke afgørende, hvor behandlingen foregik i det andet medlemsland.
Det fremgår af sygehusbekendtgørelsens § 31, stk. 6, at der ved sygehusbehandling forstås behandling, som i Danmark udelukkende er sygehusbehandling.
Hvis der i Danmark – som betingelse for vederlagsfri eller tilskudsberettiget behandling – stilles krav om, at patienten er henvist til behandlingen af en læge, kan det tilsvarende kræves, at patienten er henvist til behandlingen i det andet medlemsland.
Når der er tale om sygehusbehandling, kan regionen i nogle tilfælde kræve, at patienten har ansøgt om og fået forhåndsgodkendelse, som betingelse for, at patienten kan få refusion. Sundhedsstyrelsen offentliggør en liste over sygehusbehandlinger, hvortil retten til refusion er betinget af forhåndsgodkendelse.
Hvis der er tale om en behandling, hvortil der kan kræves forhåndsgodkendelse, kan regionen give afslag på forhåndsgodkendelse, hvis behandlingen eller en tilsvarende behandling kan gives rettidigt i Danmark. Kan behandlingen ikke gives rettidigt i Danmark, er regionen ikke berettiget til at give afslag på forhåndsgodkendelse.
En behandling er rettidig, hvis den kan gives inden for en frist, der er lægeligt forsvarlig under hensyn til den pågældende patients aktuelle helbredstilstand og udsigterne for sygdommens udvikling. Afgørelsen af, om en region kan tilbyde rettidig behandling, beror således på en konkret lægelig vurdering af den pågældende patients sygdomstilstand, baggrunden for sygdommen samt den udvikling, som den pågældende patient må forventes at undergå i forhold til f.eks. smerter eller udvikling af eventuelle handicaps.
Patienten har ret til refusion, selv om patienten ikke havde søgt om og fået forhåndsgodkendelse, hvis regionen ved ansøgning ikke kunne have krævet forhåndsgodkendelse, eller hvis det efter omstændighederne ikke var muligt for patienten af afvente regionsrådets forhåndsgodkendelse forud for behandlingen.
Forhåndsgodkendelse til
Regelvalg
Det er styrelsens opfattelse, at fertilitetsbehandling med ægsortering i Danmark udelukkende er sygehusbehandling.
Styrelsen har herved lagt vægt på, at det fremgår af Sundhedsstyrelsens specialvejledning for gynækologi og obstetrik af 10. februar 2016, at PGD er en højt specialiseret funktion, som i Danmark kun foretages på Sygehus 2. Behandlingen kræver samarbejde med det lægelige speciale klinisk genetik, som kun findes på sygehus.
Afgørelsen af, om har ret til forhåndsgodkendelse, skal derfor foretages efter reglerne i sygehusbekendtgørelsen.
Henvisningskravet
Det fremgår af sygehusbekendtgørelsens § 31, stk. 3, at regionsrådets refusion af udgifter til ikke-akut sygehusbehandling i et andet EU-/EØS-land er betinget af, at patienten er henvist til sygehusbehandling. Det fremgår af stk. 4, at regionsrådet efter en konkret vurdering kan yde refusion for sygehusbehandling til en person, der ikke er henvist til behandling, når omstændighederne taler derfor.
Styrelsen har lagt vægt på, at den 27. november 2014 var til undersøgelse på Sygehus 1, hvor der blev fundet grundlag for at tilbyde fertilitetsbehandling med PGD. Hun og ventede herefter på behandlingen på Sygehus 1, indtil Sundhedsstyrelsen med virkning fra den 11. januar 2016 besluttede, at Sygehus 1 ikke længere skulle have denne funktion.
og var derfor på ansøgningstidspunktet udredt, og de havde fortsat et aktuelt behandlingsbehov.
Det er på denne baggrund styrelsens opfattelse, at og var henvist til sygehusbehandling.
Kravet om forhåndsgodkendelse og spørgsmålet om rettidighed
Sundhedsstyrelsen har i sin liste over sygehusbehandling, hvortil retten til refusion er betinget af forhåndsgodkendelse, angivet, at dette er tilfældet, når der er tale om specialfunktioner, jf. Sundhedsstyrelsens specialevejledninger.
Som ovenfor anført, er fertilitetsbehandling med PGD en højt specialiseret funktion, og dermed altså en specialfunktion.
Det følger herefter af sygehusbekendtgørelsens § 35, nr. 1, jf. § 34, at Region kun berettiget kunne afslå s ansøgning om forhåndsgodkendelse, hvis regionen kunne tilbyde hende rettidig behandling på regionens egne sygehuse, andre offentlige sygehuse, samarbejdssygehuse eller aftalesygehuse.
Det fremgår af journalen fra Sygehus 1, at og blev skrevet op til fertilitetsbehandling med PGD den 27. november 2014. De blev henvist til Sygehus 2 den 21. september 2015.
Sundhedsstyrelsen besluttede som nævnt den 11. januar 2016, at fertilitetsbehandling med PGD aktuelt kun skulle tilbydes på Sygehus 2. På sigt skal behandlingen også tilbydes på Aalborg Universitetshospital. Sygehus 2s klinik 2 har oplyst til Region , at det på nuværende tidspunkt er uafklaret, hvornår Sygehus 2 får resurser til at udvide kapaciteten til behandling af disse patienter. Når det sker, forventer man, at fertilitetsbehandling med PGD vil kunne ske inden for 12 måneder fra henvisningstidspunktet. Med den nuværende kapacitet skønner Sygehus 2, at der vil være en ventetid på 12-24 måneder.
Sygehus 2s klinik 2 vurderede på baggrund af oplæsning af journalen, at der ikke var oplysninger, som gav anledning til at tro, at havde ringere mulighed for at blive gravid end normalt, hvilket også understøttes af, at hun blev gravid på normal vis i 2013/14. Med s alder på 34 år var det endvidere opfattelsen, at det ikke hastede meget for hende at blive gravid.
har gjort gældende, at klinikchefen på Sygehus 2s klinik 2 ikke kunne være objektiv ved sin medvirken i Region s sagsbehandling, da han måtte være interesseret i at behandle så mange patienter som muligt.
Det fremgår af forvaltningslovens § 3, stk. 1, nr. 1 og 5, at den der virker inden for den offentlige forvaltning er inhabil i forhold til en bestemt sag, hvis vedkommende har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er eller tidligere i samme sag har været repræsentant for nogen, der har en sådan interesse, eller der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at vække tvivl om vedkommendes upartiskhed. Det fremgår af § 4, at bestemmelserne i § 3 ikke gælder, hvis det ville være umuligt eller forbundet med væsentlige vanskeligheder eller betænkelighed at lade en anden træde i den pågældendes sted under sagens behandling.
Det er styrelsens opfattelse, at Region var nødt til at spørge klinikchefen på Sygehus 2s klinik 2 om, hvad de aktuelle ventetider for fertilitetsbehandling med PGD er. Styrelsen finder det endvidere ubetænkeligt, at Region bad om klinikchefens vurdering af, om behandling kunne tilbydes rettidigt på Sygehus 2, og at klinikchefen foretog denne vurdering.
Det fremgår således af bemærkningerne til sundhedslovens § 89 a, at spørgsmålet om, hvorvidt en patient kan tilbydes rettidig behandling af bopælsregionen afhænger af en lægefaglig vurdering af sygdomstilstanden, baggrunden for denne, og den forventede udvikling og omfanget af eventuelle smerter eller funktionsnedsættelse.
Da fertilitetsbehandling med PGD kun tilbydes på Sygehus 2, var det efter styrelsens opfattelse sagligt, at klinikchefen på Sygehus 2 udtalte sig om de forhold, som Region bad ham om.
Det er herefter styrelsens opfattelse, at klinikchefen på Sygehus 2s klinik 2 ikke var inhabil ved sin medvirken i Region s sagsbehandling.
Styrelsen finder, at ventetiden for og på fertilitetsbehandling med PDG i denne sammenhæng skal fastsættes til 24 måneder fra den 21. september 2015, hvor de blev henvist til Sygehus 2. Da de på dette tidspunkt allerede havde ventet 10 måneder på behandlingen på Sygehus 1, lægges en samlet ventetid på 34 måneder til grund for vurderingen af, om parret kunne tilbydes rettidig behandling i Danmark.
Det er styrelsens vurdering, at Region ikke kunne tilbyde og rettidig behandling.
Styrelsen har herved lagt vægt på, at var 34 år, da parret blev skrevet op til fertilitetsbehandling med PGD, og at ventetiden på behandlingen i Danmark var 24 måneder, mens den i Letland var en uge.
Styrelsen kan oplyse, at frugtbarheden for en kvinde i s alder falder med 5-10 procent om året. Risikoen for svangerskabskomplikationer øges ligeledes, dog ikke i samme takt, som frugtbarheden falder.
Det er styrelsens vurdering, at chance for at få en vellykket graviditet og et raskt barn vil blive betydeligt forringet, hvis hun og skal vente 34 måneder på fertilitetsbehandling med PGD.
På denne baggrund ændrer styrelsen den afgørelse, som blev truffet af Region den 11. februar 2016 om afslag på forhåndsgodkendelse til og s behandling i Letland.
Lovgrundlag
Ordlyden af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet blev ikke ændret, da Patientombuddet blev en del af Styrelsen for Patientsikkerhed den 8. oktober 2015. Derfor refereres der i nedenstående lovgrundlag fortsat til Patientombuddet. De kompetencer, der hørte under Patientombuddet, tilkommer nu Styrelsen for Patientsikkerhed.
Bekendtgørelse nr. 1202 af 14. november 2014 af sundhedsloven:
§ 89 a. Regionsrådet yder refusion af patienters udgifter til behandling på et sygehus i et andet EU-/EØS-land.
Stk. 2. Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler om og vilkår for regionsrådets refusion af udgifter i medfør af stk. 1. Ministeren fastsætter desuden regler om begrænsning af retten til refusion i medfør af stk. 1 som følge af tvingende almene hensyn m.v.
Bekendtgørelse nr. 958 af 29. august 2014 om ret til sygehusbehandling m.v.:
§ 31. Regionsrådet skal refundere patienters udgifter til sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. Regionsrådet refunderer udgifter til samme behandling eller lignende behandling, som patienten ville være blevet tilbudt i det offentlige sygehusvæsen her i landet, herunder medicinudgifter som i Danmark er omfattet af den pågældende sygehusydelse.
Stk. 3. Regionsrådets refusion af udgifter til ikke-akut sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land efter stk. 1 er betinget af, at patienten er henvist til sygehusbehandling efter reglerne i § 11, stk. 1 og 2, jf. dog stk. 4.
Stk. 4. Regionsrådet kan efter en konkret vurdering yde refusion for sygehusbehandling til en person, der ikke er henvist til behandling, jf. stk. 3, når omstændighederne taler derfor.
Stk. 5. For visse sygehusbehandlinger er retten til refusion betinget af regionsrådets forhåndsgodkendelse, jf. nærmere reglerne i §§ 33-35.
Stk. 6. Ved sygehusbehandling efter reglerne i dette kapitel forstås behandling, som i Danmark udelukkende er sygehusbehandling.
Forhåndsgodkendelse af refusion af udgifter til visse sygehusbehandlinger
Ansøgning når forhåndsgodkendelse af refusion for sygehusbehandling ikke er påkrævet
§ 32. Ansøgning om refusion af udgifter til sygehusbehandling i et andet EU-/EØS-land efter § 31 kan rettes til regionsrådet forud for behandlingen.
Stk. 2. Regionsrådet træffer afgørelse om refusion efter stk. 1 senest 2 uger efter, ansøgningen er modtaget af regionen, og i øvrigt under hensyntagen til patientens behov for fremskyndet behandling. Såfremt patienten ikke med ansøgningen har indsendt alle de i § 40, stk. 1, anførte oplysninger, kan regionsrådet anmode patienten herom og udsætte afgørelsen med det antal dage, det tager patienten at fremsende de manglende oplysninger til regionsrådet.
Ansøgning når forhåndsgodkendelse af refusion for sygehusbehandling er påkrævet
§ 33. Ansøgning om refusion af udgifter til sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land efter § 31 skal rettes til regionsrådet forud for behandlingen, såfremt behandlingsbehovet ikke er akut, og såfremt behandlingen er opført på en af Sundhedsstyrelsen offentliggjort liste, jf. § 34.
Stk. 2. Hvis betingelserne for forhåndsgodkendelse efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger med senere ændringer eller Det Blandede EØS-udvalgs afgørelse nr. 76/2011 af 1. juli 2011 om ændring af bilag VI (social sikring) og protokol 37 til EØS-aftalen er opfyldt, giver regionsrådet forhåndsgodkendelsen i overensstemmelse hermed, medmindre patienten anmoder om andet.
Stk. 3. Regionsrådet træffer afgørelse om refusion senest 2 uger efter, ansøgningen er modtaget af regionen, og i øvrigt under hensyntagen til patientens behov for fremskyndet behandling. Såfremt patienten ikke med ansøgningen har indsendt alle de i § 40, stk. 1, anførte oplysninger, kan regionsrådet anmode patienten herom og udsætte afgørelsen med det antal dage, det tager patienten at fremsende de manglende oplysninger til regionsrådet.
Stk. 4. Har patienten ikke fået regionsrådets godkendelse af refusion af udgifter til sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land forud for behandlingen, jf. stk. 1, refunderer regionsrådet dog patientens udgifter efter ansøgning, såfremt det efter omstændighederne ikke var muligt for patienten at afvente regionsrådets forhåndsgodkendelse forud for behandlingen, eller regionen ikke efter reglerne i § 35 kunne have givet afslag på ansøgning. Regionsrådet kan endvidere yde refusion, såfremt det efter omstændighederne ikke skønnes rimeligt at afslå refusion.
§ 34. Sundhedsstyrelsen offentliggør en liste over sygehusbehandlinger, hvortil retten til refusion er betinget af forhåndsgodkendelse, jf. § 33.
Stk. 2. De i stk. 1 nævnte behandlinger skal opfylde et af nedenstående kriterier:
1) Behandlingen kræver planlægning med det formål at sikre, at der i Danmark er en tilstrækkelig og vedvarende adgang til et afbalanceret udbud af behandling af høj kvalitet, eller ud fra et ønske om at styre omkostningerne og i videst muligt omfang undgå ethvert spild af økonomiske, tekniske og menneskelige ressourcer, og behandlingen indebærer enten sygehusindlæggelse mindst en nat, eller kræver brug af højt specialiseret og omkostningskrævende medicinsk infrastruktur eller medicinsk udstyr.
2) Behandlingen udgør en særlig risiko for patienten eller befolkningen.
3) Behandlingen ydes af en sundhedstjenesteyder, der i det enkelte tilfælde kan give anledning til alvorlig og konkret bekymring for så vidt angår kvaliteten og sikkerheden af sundhedsydelsen, med undtagelse af sundhedsydelser, der er underlagt en EU-lovgivning, der sikrer et mindsteniveau for sikkerhed og kvalitet.
§ 35. Regionsrådet kan kun afslå ansøgninger om refusion af udgifter til sygehusbehandling omfattet af § 34, stk. 1, af følgende grunde:
1) Regionsrådet kan tilbyde patienten rettidig behandling på egne sygehuse, andre offentlige sygehuse, samarbejdssygehuse eller aftalesygehuse.
2) Patienten vil i henhold til en klinisk vurdering med rimelig vished blive udsat for en patientsikkerhedsrisiko, der ikke kan betragtes som acceptabel, idet der tages hensyn til den ønskede behandlings mulige gavn for patienten.
3) Befolkningen vil med rimelig vished blive udsat for en væsentlig sikkerhedsrisiko som følge af den pågældende behandling.
4) Den pågældende behandling leveres af en sundhedstjenesteyder, som giver anledning til alvorlig og konkret bekymring for så vidt angår standarder for sundhedsydelsernes kvalitet og patientsikkerheden, herunder bestemmelser om tilsyn.
Refusionsbeløbet
§ 38. Regionsrådet refunderer et beløb, der svarer til, hvad samme eller lignende behandling koster i det offentlige sygehusvæsen her i landet. I de tilfælde, hvor der er fastsat takster for den pågældende behandling i bekendtgørelse om betaling for sygehusbehandling ved en anden regions sygehusvæsen, anvendes disse takster.
Stk. 2. Refusion af udgifter til sygehusbehandling efter stk. 1, kan ikke overstige personens faktiske udgifter.
Afgørelseskompetence
Afgørelseskompetence
§ 39. Ansøgning om refusion af udgifter til sygehusbehandling efter § 31 skal rettes til regionsrådet i bopælsregionen, jf. dog stk. 2 - 4.
Stk. 2. For personer omfattet af § 37, stk. 1, nr. 1 træffes afgørelse om refusion af regionsrådet i den region, hvor kommunen, der har udstedt det særlige sundhedskort til den sikrede, er beliggende.
Stk. 3. For pensionister og deres familiemedlemmer omfattet af § 37, stk. 1, nr. 2, træffes afgørelse om refusion af regionsrådet i pensionistens seneste bopælsregion.
Stk. 4. For grænsearbejderes familiemedlemmer omfattet af § 37, stk. 1, nr. 2, træffes afgørelse om refusion af regionsrådet i den region, hvor kommunen, der har udstedt grænsearbejderens særlige sundhedskort, er beliggende.
Oplysninger i forbindelse med ansøgning om forhåndsgodkendelse og efterfølgende refusion
Oplysninger i forbindelse med ansøgning om forhåndsgodkendelse og efterfølgende refusion
§ 40. Ved ansøgning om refusion efter § 32 eller § 33 forud for behandling skal der medfølge følgende oplysninger:
1) kopi af lægehenvisning til sygehusbehandling, jf. § 31, stk. 3,
2) patientens tilladelse til, at regionsrådet kan indhente yderligere oplysninger om helbredsforhold m.v., som er nødvendige for vurdering af ansøgningen,
3) beskrivelse af det udenlandske behandlingssted af den behandling, som ansøgningen omfatter,
4) pristilbud fra det udenlandske sygehus,
5) dato for behandlingen på det udenlandske sygehus,
6) for de under § 37, stk. 1, nr. 1, anførte personer vedlægges ansøgningen en kopi af ansøgerens særlige sundhedskort,
7) for de under § 37, stk. 1, nr. 2, anførte pensionister og deres familiemedlemmer vedlægges ansøgningen en kopi af ansøgerens EU sygesikringskort og
8) for de under § 37, stk. 1, nr. 2 anførte familiemedlemmer til en grænsearbejder vedlægges ansøgningen en kopi af grænsearbejderens særlige sundhedskort og en kopi af ansøgerens EU sygesikringskort.
Stk. 2. En patient, der har fået godkendt ansøgning om refusion efter § 32 eller § 33, skal for at få udbetalt refusionen efter § 31, indsende følgende oplysninger til regionsrådet:
1) beskrivelse fra det udenlandske sygehus af den behandling, som patienten har modtaget,
2) specificeret og kvitteret regning, og
3) oplysninger til brug for udbetalingen.
Bekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014 af forvaltningsloven:
§ 3. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, er inhabil i forhold til en bestemt sag, hvis
1) vedkommende selv har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er eller tidligere i samme sag har været repræsentant for nogen, der har en sådan interesse,
2) vedkommendes ægtefælle, beslægtede eller besvogrede i op- eller nedstigende linie eller i sidelinien så nær som søskendebørn eller andre nærstående har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er repræsentant for nogen, der har en sådan interesse,
3) vedkommende deltager i ledelsen af eller i øvrigt har en nær tilknytning til et selskab, en forening eller en anden privat juridisk person, der har en særlig interesse i sagens udfald,
4) sagen vedrører klage over eller udøvelse af kontrol- eller tilsynsvirksomhed over for en anden offentlig myndighed, og vedkommende tidligere hos denne myndighed har medvirket ved den afgørelse eller ved gennemførelsen af de foranstaltninger, sagen angår, eller
5) der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at vække tvivl om vedkommendes upartiskhed.
Stk. 2. Inhabilitet foreligger dog ikke, hvis der som følge af interessens karakter eller styrke, sagens karakter eller den pågældendes funktioner i forbindelse med sagsbehandlingen ikke kan antages at være fare for, at afgørelsen i sagen vil kunne blive påvirket af uvedkommende hensyn.
Stk. 3. Den, der er inhabil i forhold til en sag, må ikke træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke ved behandlingen af den pågældende sag.
§ 4. Bestemmelserne i § 3 gælder ikke, hvis det ville være umuligt eller forbundet med væsentlige vanskeligheder eller betænkelighed at lade en anden træde i den pågældendes sted under sagens behandling.
Stk. 2. For medlemmer af en kollegial forvaltningsmyndighed gælder bestemmelserne i § 3, selv om en stedfortræder ikke kan indkaldes. Bestemmelsen gælder dog ikke, hvis myndigheden ville miste sin beslutningsdygtighed eller det af hensyn til myndighedens sammensætning ville give anledning til væsentlig betænkelighed, dersom medlemmet ikke kunne deltage i sagens behandling, og behandlingen ikke kan udsættes uden væsentlig skade for offentlige eller private interesser.
Stk. 3. Ved kollegiale forvaltningsmyndigheders valg af medlemmer til hverv kan et medlem uanset bestemmelserne i § 3 deltage, selv om medlemmet er bragt i forslag. Bestemmelserne i § 3 gælder ikke for regionsråds eller kommunalbestyrelsers beslutninger om vederlag m.v. til medlemmer.
Bekendtgørelse nr. 1113 af 7. november 2011 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, som ændret ved lov nr. 1638 af 26. december 2013:
§ 6.Regionsrådets afgørelser m.v. kan påklages til Patientombuddet, når de vedrører:
16) refusion af udgifter til sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land efter regler fastsat med hjemmel i §§ 76 og 89 a i sundhedsloven eller.
….