Opgaver og organisering

Her kan du  se mere om, hvem vi er, og hvad vi laver.

1N9A9922

Vores medarbejdere

Vi har cirka 250 medarbejdere ansat fra forskellige faggrupper:

  • Sagsbehandlere, fx jurister, som udgør størstedelen af vores medarbejdere..
  • Sundhedsfaglige, fx læger eller sygeplejersker.
  • Administrative medarbejdere, fx kontoruddannede.
  • Stabsmedarbejdere, fx økonomi, IT og ledelsesbetjening.
  • Kontorelever, som uddanner sig i Offentlig Administration.
  • Studentermedhjælpere, fx jurastuderende. 

Eksternt tilknyttede

 Vi har ca. 500 sagkyndige tilknyttet. De er eksterne sundhedsfaglige konsulenter, som laver vurderinger i klage- eller erstatningssager.

Læs mere her

Vi aflønner også en række eksterne lægefaglige nævnsmedlemmer, som deltager i nævnsmøder og er med til at træffe afgørelse i de sager, nævnene behandler. 

Andre jobmuligheder

Vi tager lejlighedsvis virksomhedspraktikanter og medarbejdere i løntilskud. 

Hvis du er berettiget til at blive ansat i denne type stilling, kan du sende en uopfordret ansøgning med CV til hr@stpk.dk

Krav til ansøger

Vi forventer, at du er motiveret for at prøve dig selv af i et job, som ligger inden for et af vores fagområder, og som kan styrke dine faglige kvaliteter.

Derudover lægger vi stor vægt på, at vores medarbejdere: 

  • Er kvalitetsbevidste og effektive.
  • Er åbne og engagerede og fleksible.
  • Har mod på at tænke nyt og tør tage ansvar.
  • Interesserer sig for sine kolleger.

Løn og ansættelsesvilkår

Lønnen i forbindelse med ansættelse med løntilskud kan højest udgøre, hvad der svarer til din individuelle dagpengesats, og din ugentlige arbejdstid fastsættes herefter.

Øvrige ansættelsesvilkår følger overenskomsten på området. Ansættelse med løntilskud gives som udgangspunkt i op til 4 måneder, og virksomhedspraktik kan gives i op til 8 uger.

Du har to ansøgningsmuligheder, hvis du er berettiget til ansættelse i fleksjob:

  1. Du søge ledige stillinger i Styrelsen for Patientklager
  2. Du kan sende en uopfordret ansøgning med CV via dette link.

En medarbejder i fleksjob er omfattet af de kollektivt aftalte løn- og ansættelsesvilkår for den pågældende personalegruppe.

Organisering

Styrelsen er opdelt i fem kontorer og derudover sekretariatsbetjener vi en række nævn. Se mere om nævnene og vores organisation her: 

1N9A0033

Opgaver fordelt på afdelinger

  • Økonomi, data og analyse
  • Forretningsudvikling, digitalisering og it-koordinering  
  • Kommunikation og presse
  • Human Ressources
  • Minister- og departementsbetjening
  • Databeskyttelse og informationssikkerhed
  • Aktindsigt efter offentlighedsloven

  • Modtager og visiterer klager
  • Opretter sager, indhenter materiale, udtalelser og opstiller klagetemaer
  • Varetager samarbejdet med regionerne om sagsoplysning og dialog
  • Telefonbetjening, besvarer henvendelser med generelle spørgsmål og spørgsmål i konkrete klagesager
  • Administrativ understøttelse af styrelsens sagsbehandling

  • Behandlingsklager
  • Sekretariat for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
  • Sekretariat for Tvangsbehandlingsnævnet
  • Sekretariat for Det Psykiatriske Patientklagenævn
  • Sekretariat for Abortnævnet
  • Møder i Det Rådgivende Praksisudvalg
  • Formandsmøder i nævnet
  • Patientrettighedssager
  • Kontaktforum for patientvejledere
  • Aktindsigt efter offentlighedsloven
  • Persondatasikkerhed
  • Vurdering af lægeerklæringer i sager om indfødsret
  • Retssager
  • Juridisk kvalitetssikring af høringssvar m.v.
  • Juridiske sagsbehandlingsvejledninger 

  • Ansættelse og administration i forhold til sagkyndige konsulenter i klage- og erstatningssager
  • Sundhedsfaglig sparring og supervision til klagecentrets og erstatningscentrets medarbejdere
  • Rådgiver og vejleder om sundhedsfaglige forhold i sagsbehandlingen af klagesager
  • Screener klagesager for forhold af særlig betydning for patientsikkerheden

 

  • Sekretariatsbetjening af:
    • Ankenævnet for Patienterstatningen
    • Abortankenævnet
    • Det Psykiatriske Ankenævn
    • Ankenævnet for Besøgsrestriktioner 
    • Ankenævnet for Tilsynsafgørelser
  • Afgørelse af sager om godtgørelse til indirekte asbestofre
  • Sagsforberedelse: Sagsoprettelse, journalisering, posthåndtering, indhentelser, udsendelser, mødeplanlægning
  • Øvrig bistand til ankenævnets afdelinger
  • Sagsbehandling: Udarbejdelse af afgørelser, deltagelse på nævnsmøder, varetagelse af ankenævnets retssager

Læs mere her