Elever med ansvar

Mød vores to kontorelever Sara og Amanda og hør mere om deres første tid i styrelsen.

1N9A9941

 

 

”Jeg er blevet positivt overrasket over, at vi laver det samme som de regulere medarbejdere. Man føler sig ikke som én, der er her for at tage de lette opgaver."

Sara, kontorelev

Udfordringer og ”rigtige” opgaver

Sara og Amanda kommer begge med en anden baggrund, inden de startede på den uddannelse, der har bragt dem ind som kontorelever hos os. Sara er i forvejen uddannet sygeplejerske og Amanda har en kandidatgrad fra universitetet.

De fortæller, at de begge er søgt ind hos Styrelsen for Patientklager, fordi de gerne ville have komplekse opgaver og udfordringer og ikke nøjes med dét, de kalder ”elev-opgaver” – og de er ikke blevet skuffede:

”Jeg er blevet positivt overrasket over, at vi laver det samme som de regulere medarbejdere. Man føler sig ikke som én, der er her for at tage de lette opgaver”,

fortæller Sara og Amanda er enig:

”Vi får ansvar. Tingene bliver selvfølgelig tjekket, men man har ikke følelsen af, at der er forskel på os og andre nye medarbejdere.”

Lidt forskel er der dog, for Sara og Amanda følger en plan, hvor de efter at have arbejdet med den indledende sagsbehandling kommer rundt i huset og bliver oplært i forskellige afdelinger. Planen er ikke mere fast end, at den også kan påvirkes, både af fx Saras forestående barsel, men også af deres egne interesser:

”Her er mulighed for medindflydelse og lydhørhed for, at man kan kigge ind i specifikke ting i sin elevtid”,

forklarer Sara.

Fællesskab 

Begge elever er indtil videre faldet godt til i hverdagen i en styrelse og ikke kun fagligt:

”Her er mulighed for at deltage i noget socialt og personaleforeningen arrangerer fredagsbar og andre ting,

fortæller Amanda og fortsætter,

”Aldersmæssigt spænder det ret bredt, og jeg er overrasket over, hvor mange unge her”

Sara uddyber: 

”Folk har været meget imødekommende. De har været gode til at tage os ind i de forskellige dele, man bliver ikke sat til side fordi man er elev.”

En hverdag som hænger sammen

De fremhæver også begge, at de har mulighed for noget fleksibilitet i hverdagen:

”Her er forståelse for, at man også har et privatliv, der skal fungere, og åbenhed overfor at der er nogle ting, der skal hænge sammen”,

forklarer Amanda.

Når de kommer ud på den anden side, håber Amanda at bruge elevuddannelsen som en vej ind i offentlig administration og til at få praktisk kontorerfaring oven på sin akademiske baggrund.

Sara ser elevtiden som en mulighed for at kombinere sin sundhedsfaglige erfaring med administrative kompetencer og få bekræftet, at det er den retning, hun gerne vil videre i.

Men indtil videre ser de begge frem til at komme rundt og snuse til opgaverne i de øvrige dele af huset.