Manglende skinner under Invisalign-behandling
Tandlæge får kritik for ikke at kontrollere tilstrækkeligt for frembrud af visdomstænder og for ikke at lave nye skinner under Invisalign-behandling. Patienten blev ligeledes ikke informeret om betydning af visdomstændernes frembrud.
Sagsnummer:
25DNU30
Offentliggørelsesdato:
onsdag den 29. oktober 2025
Faggruppe:
Tandlæger
Behandlingssted:
Tandlægeklinikker
Type:
Behandling, Indhentelse af informeret samtykke
Kategori:
Vejledende og principielle afgørelser
Kritik
Privatpraktiserende tandlæge P1 (aut. ID █) fra Behandlingssted 1 får kritik for behandlingen og indhentelse af informeret samtykke i perioden fra den 1. december 2021 til den 11. juni 2024.
1. klagepunkt
Du har klaget over, at privatpraktiserende tandlæge P1 ikke har indhentet et tilstrækkeligt informeret samtykke fra dig forud for igangsættelse af behandlingen hos Behandlingssted 1, den 23. maj 2022.
Vi har forstået, at det centrale i din klage er:
- at du ikke blev informeret om, at Invisalign-skinnerne ikke inkluderede dine visdomstænder, og at det dermed kunne få konsekvenser for dit bid og effekten af tandreguleringen.
Sagsfremstilling
Vi har brugt oplysningerne i journalen, hvis vi ikke har skrevet andet.
Den 23. maj 2022 igangsatte privatpraktiserende tandlæge P1 hos Behandlingssted 1 behandling med alignerbehandling af mærket Invisalign. Alignerbehandling er tandreguleringsbehandling med gennemsigtige skinner. Du var på det tidspunkt 18 år gammel. Du havde 25. oktober 2021 første gang henvendt dig med interesse for Invisalign og havde der fået oplysninger om behandlingen.
Du har oplyst i klagen, at du mener, at du burde have været informeret om, at bøjlen ikke omfattede dine visdomstænder, og at det kunne få konsekvenser for dit bid og effekten af tandreguleringen.
Begrundelse
Ingen behandling må som udgangspunkt indledes eller fortsættes uden patientens informerede samtykke. Samtykket skal være givet til en konkret behandling og på baggrund af fyldestgørende information fra en sundhedsperson.
En patient har ret til at få information om sin helbredstilstand og om behandlingsmulighederne. Patienten har også ret til at få information om risiko for komplikationer og bivirkninger ved en behandling. Informationen skal være mere omfattende, når behandlingen medfører nærliggende risiko for alvorlige komplikationer og bivirkninger.
Vurderingen af, hvornår der skal gives information, beror derfor på sundhedspersonens skøn. En sundhedsperson skal som udgangspunkt give information om alvorlige og ofte forekommende komplikationer. Der kan derimod som udgangspunkt ikke stilles krav om, at sundhedspersonen informerer om bagatelagtige og sjældent forekommende komplikationer.
Vores resultat
Vi vurderer, at der er grundlag for at kritisere privatpraktiserende tandlæge P1 for indhentelse af informeret samtykke.
Vi har lagt vægt på:
- at du burde have været informeret om, at du havde visdomstænder, som endnu ikke var brudt frem, og at det kunne få betydning for behandlingen. Du burde derfor ligeledes have været informeret om, at visdomstændernes frembrud skulle holdes under observation. Du burde have været informeret om, at du også selv skulle holde øje med dine visdomstænders frembrud og kontakte tandlægen, når de brød frem, da der, når de var brudt frem, skulle tages nyt scan og laves nye skinner, som inkluderede dine visdomstænder.
Privatpraktiserende tandlæge P1 har derfor ikke indhentet et informeret samtykke forud for den behandling, som du fik den 23. maj 2022.
Det betyder, at indhentelse af informeret samtykke var i strid med sundhedsloven.
2. Klagepunkt
Du har klaget over, at du ikke fik en korrekt behandling af privatpraktiserende tandlæge P1 hos Behandlingssted 1, i perioden fra den 1. december 2021 til den 11. juni 2024.
Vi har forstået, at det centrale i din klage er:
- at tandreguleringen ikke tog højde for dine visdomstænder og dermed ikke har reguleret dit bid korrekt
- at der blev filet på dine tænder, selvom problemerne skyldtes forkert udformede Invisalign-skinner.
Sagsfremstilling
Vi har brugt oplysningerne i journalen, hvis vi ikke har skrevet andet.
I perioden fra den 1. december 2021 til den 11. juni 2024 blev du behandlet af privatpraktiserende tandlæge P1 hos Behandlingssted 1.
Den 1. december 2021 henvendte du dig for at begynde et Invisalign-behandlingsforløb. Du havde trangstilling i overkæbefronten (den forreste del af tandsættet i overkæben), som du ønskede at få rettet. Der blev taget kliniske fotos og aftryk samt sammenbidsregistrering for videre behandling. Du fik samtidig en ny tid til optagelse af et oversigtsrøntgenbillede (OTP) og undersøgelse af alle tænder.
Den 20. december 2021 fik du foretaget en diagnostisk grundundersøgelse og et oversigtsbillede (OTP) med henblik på opstart af dit behandlingsforløb med Invisalign. På røntgenbilledet kunne det ses, at dine visdomstænder i underkæben var brudt delvist frem, og at visdomstanden i højre side af overkæben endnu ikke var brudt frem. Tandlægen lagde en behandlingsplan med Invisalign-skinner i både over- og underkæbe for at rette din trangstilling i overkæben.
Den 23. maj 2022 blev Invisalign-behandlingen påbegyndt. Du fik isat Invisalign-skinner (templat) med tilhørende plastknopper og slebet i mellemrummene mellem tænderne 6+ og 5+, 5+ og 4+ samt 4+ og 3+. Du fik samtidig udleveret de 4 første sæt skinner.
Den 20. juni 2022 fik du udleveret de næste fire sæt skinner (5, 6, 7, 8) samt slebet mellem tænderne 6+ og 5+.
Den 1. juli 2022 fik du udleveret de næste fire sæt skinner (9, 10, 11, 12).
Den 15. august 2022 kom du til kontrol og fik udleveret de tre sidste sæt skinner 13, 14, 15.
Den 15. september 2022 fik du taget aftryk til retentionstråd i både over- og underkæbe (metaltråd, der holder rettede tænder på plads). Der blev samtidig lavet en sammenbidsregistrering, og det blev konstateret, at dine visdomstænder i underkæben var brudt frem og var vokset ud af deres sædvanlige position (elongeret) og skabte åbent bid. Tandlægen sleb derfor visdomstænderne ned for at skabe bedre sammenbid på resten af tandsættet.
Den 28. september 2022 fik du påsat en retentionstråd på tænderne i underkæben fra 3- til -3 (fra hjørnetand i højre side til hjørnetand i venstre side). Det samme fik du gjort i overkæben. Du fik ligeledes taget aftryk til en retentionsskinne i overkæben (bideskinner, der hjælper med at holde rettede tænder på plads).
Den 12. oktober 2022 fik du udleveret retentionsskinnen til overkæben.
Den 31. marts 2023 fik du foretaget en statusundersøgelse, hvor der ikke var fund vedrørende dit bid.
Den 11. juni 2024 fik du foretaget en statusundersøgelse, som viste, at der var åbent bid, da visdomstænderne var brudt ud af deres plads. Værst var det ved visdomstanden +8 (venstre side af overkæben). Tandlægen anbefalede derfor, at du fik fjernet din visdomstand.
Begrundelse
Vi behandler klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed. En autoriseret sundhedsperson skal udvise omhu og samvittighedsfuldhed i sit sundhedsfaglige virke.
Vi vurderer i vores afgørelse, om den sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel. Det betyder, at vi tager stilling til, om en sundhedsperson har handlet i overensstemmelse med ”normen for almindelig anerkendt faglig standard”. Normen er udtryk for, hvad der må forventes af en almindelig god sundhedsperson med den erfaring, sundhedspersonen har på behandlingstidspunktet.
Vi tager ikke stilling til, om en patient har modtaget den bedst mulige behandling.
Vi har til brug for sagen indhentet og gennemset de relevante røntgenbilleder og kliniske fotos for behandlingen.
Vores resultat
Behandlingen:
Vi vurderer, at der er grundlag for at kritisere privatpraktiserende tandlæge P1 for behandlingen.
Vi har lagt vægt på:
- at ved opstart af behandlingen blev det relevant diagnosticeret, at du havde delvist frembrudte visdomstænder i underkæben og en endnu ikke frembrudt visdomstand i højre side af overkæben. Det var således tandlægens ansvar at være opmærksom på, at visdomstænderne kunne bryde frem under behandlingsforløbet
- at der inden behandlingsopstart blev lavet et clincheck i den til Invisalign tilhørende software. Et clincheck er en computergeneret virtuel visning af tandflytninger, som laves af en algoritme baseret på tandlægens instrukser. Den behandlende tandlæge har ansvaret for, at disse tandflytninger er realistiske og fagligt forsvarlige. Clincheck kan bruges til at supplere og illustrere behandlingsplan og mål for patienten, men kan ikke stå alene. Der burde derfor have været udarbejdet en behandlingsplan, der indeholdt mål og midler samt indeholdt, at der var visdomstænder under frembrud. Denne behandlingsplan burde have fremgået af journalen
- at da du havde åbent bid, skulle der være ekstra opmærksomhed på, at de udarbejdede Invisalign-skinner ikke inkluderede visdomstænderne, da frembrud af visdomstænderne kunne medføre en for hård kontakt mellem tænderne ved sammenbid (hyperkontakt), hvorved det åbne bid kunne forværres, hvis der ikke blev udarbejdet nye skinner, hvor visdomstænderne var inkluderet
- at da visdomstænderne brød frem, burde der have været taget nye scan og være blevet lavet nye skinner, som inkluderede visdomstænderne. Hvis der var reageret rettidigt på frembrud af visdomstænderne, kunne det være undgået, at det senere var nødvendigt at fjerne visdomstanden i venstre side af overkæben og at beslibe visdomstænderne i underkæben så kraftigt, som de blev for at undgå for hård kontakt mellem tænderne og dermed forværre det åbne bid
- at fordi visdomstænderne ikke blev inkluderet rettidigt i Invisalign-skinnerne, var det senere nødvendigt og relevant at beslibe visdomstænderne så kraftigt og anbefale at få fjernet en visdomstand for at undgå for hård kontakt mellem tænderne.
Privatpraktiserende tandlæge P1 har derfor handlet under normen for almindelig anerkendt faglig standard ved sin behandling af dig i perioden fra den 1. december 2021 til den 11. juni 2024 hos Behandlingssted 1.
Regler
Vi har afgjort sagen efter:
Bekendtgørelse nr. 962 af 16. august 2024 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet som ændret ved lov nr. 647 af 11. juni 2024 og lov nr. 1673 af 30. december 2024 (klage- og erstatningsloven)
- § 2, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed
- § 3, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed
Bekendtgørelse nr. 1008 af 29. august 2024 af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven)
- § 17 om omhu og samvittighedsfuldhed
Bekendtgørelse nr. 275 af 12. marts 2025 af sundhedsloven
- § 15 om informeret samtykke
- § 16 om informeret samtykke
Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 161 af 16. september 1998 om information og samtykke og om videregivelse af helbredsoplysninger mv.:
- Punkt 2.3 om samtykkets indhold
- Punkt 3.3. om risiko for komplikationer og bivirkninger