Utilstrækkelige plastfyldninger
Privatpraktiserende tandlæge Rashida Durrani (aut. ID 018FR) får kritik for plastfyldninger bl.a. på grund af manglede kontakt til nabotanden og for ikke at overdrage journalen til Styrelsen for Patientsikkerhed. (Offentliggøres pga. gentagen kritik)
Sagsnummer:
25DNM23
Offentliggørelsesdato:
fredag den 13. juni 2025
Speciale:
Tandpleje og -behandling
Faggruppe:
Tandlæger
Behandlingssted:
Tandlægeklinikker
Type:
Behandling
Kategori:
Afgørelser med navn
Kritik
Privatpraktiserende tandlæge Rashida Durrani (aut. ID 018FR) fra Behandlingssted 1 får kritik for behandlingen i perioden fra den 24. juni 2021 til den 11. marts 2022 og for manglende overdragelse af journalen.
Klagen
Du har klaget over, at du ikke fik en korrekt behandling af privatpraktiserende tandlæge Rashida Durrani hos Behandlingssted 1, i perioden fra den 30. juni 2020 til den 11. marts 2022.
Vi har forstået, at det centrale i din klage er, at:
- plastfyldninger ikke blev udført på tandlægefaglig forsvarlig vis.
Sagsfremstilling
Vi har brugt oplysningerne i journalen, hvis vi ikke har skrevet andet.
Det har ikke været muligt at indhente journalen.
Det fremgår af en regning, at privatpraktiserende tandlæge Rashida Durrani hos Behandlingssted 1 lavede en plastfyldning i kindtanden 7- den 30. juni 2020.
Det fremgår også af en regning, at privatpraktiserende tandlæge Rashida Durrani tog et røntgenbillede af kindtænderne 7- og 6- og lavede en plastfyldning i kindtanden 7- i perioden fra den 18. maj til den 24. juni 2021.
Det fremgår yderligere af en regning, at privatpraktiserende tandlæge Rashida Durrani lavede en plastfyldning i kindtanden +6 den 11. marts 2022.
Du har til sagen oplyst, at du fik lavet utilstrækkelige fyldninger.
Begrundelse
Vi behandler klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed. En autoriseret sundhedsperson skal udvise omhu og samvittighedsfuldhed i sit sundhedsfaglige virke.
Vi vurderer i vores afgørelse, om den sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel. Det betyder, at vi tager stilling til, om en sundhedsperson har handlet i overensstemmelse med ”normen for almindelig anerkendt faglig standard”. Normen er udtryk for, hvad der må forventes af en almindelig god sundhedsperson med den erfaring, sundhedspersonen har på behandlingstidspunktet.
Vi tager ikke stilling til, om en patient har modtaget den bedst mulige behandling.
Vi har til brug for sagen indhentet og gennemset de relevante røntgenbilleder for behandlingen.
Vores resultat
Behandlingen:
Vi vurderer, at der er grundlag for at kritisere privatpraktiserende tandlæge Rashida Durrani for en del af behandlingen.
Vi har lagt vægt på, at:
- vi på baggrund af sagens materiale med sikkerhed kan fastslå, at tandlægen foretog behandlingen, da det fremgår af to regninger. Tandlægen har desuden ikke modsagt oplysningerne.
- vi kan vurdere behandlingen med udgangspunkt i journalmaterialet fra din nye tandlæge.
- plastfyldningen i kindtanden 7-, som vi vurderer blev lavet den 24. juni 2021, ikke blev udført på tandlægefaglig forsvarlig vis. Det skyldes, at røntgenbilleder fra din nye tandlæge viser, at der ikke er en tilstrækkelig kanttilslutning ved overgangen mellem plast og kindtand. Røntgenbillederne viser desuden, at plastfyldningen ikke har kontakt til nabotanden. Manglende kanttilslutning og manglende kontakt til nabotanden giver en øget risiko for udvikling af caries.
- plastfyldningen i kindtanden +6, som blev lavet den 11. marts 2022, ikke blev udført på tandlægefaglig forsvarlig vis. Det skyldes, at røntgenbillederne fra din nye tandlæge viser, at plastfyldningen er lavet med et overskud, og at plastfyldningen ikke har kontakt til nabotanden. Et overskud af plast kan besværliggøre renhold i området og give en øget risiko for udviklingen af caries, ligesom manglende kontakt til nabotanden giver en øget risiko for udvikling af caries.
Privatpraktiserende tandlæge Rashida Durrani har derfor handlet under normen for almindelig anerkendt faglig standard ved sin behandling af dig i perioden fra den 24. juni 2021 til den 11. marts 2022 hos Behandlingssted 1.
Vi vurderer imidlertid, at det ikke er muligt at tage stilling til, hvorvidt privatpraktiserende tandlæge Rashida Durrani udviste tilstrækkelig omhu og samvittighedsfuldhed ved den øvrige del af behandlingen.
Vi har lagt vægt på, at:
- vi har forsøgt at indhente journalmateriale fra tandlægen, og at vi ikke har modtaget journalmaterialet.
- Styrelsen for Patientsikkerhed har oplyst, at de ikke har modtaget journalmaterialet fra tandklinikken, som er ophørt.
- det fremgår af en regning, at du fik behandling den 30. juni 2020, hvor du har betalt for en plastfyldning i kindtanden 7-. Det fremgår også af regningen, at behandlingen blev udført af tandlægen.
Vi kan derfor ikke foretage en vurdering af, om privatpraktiserende tandlæge Rashida Durrani handlede i overensstemmelse med normen for almindelig anerkendt faglig standard ved sin behandling af dig den 30. juni 2020 hos Behandlingssted 1.
Journalføring:
Vi tager ved vores vurdering af sagen stilling til, om reglerne om overdragelse af patientjournalen er overholdt. Det skyldes, at det ikke har været muligt at indhente journalen, og vi derfor ikke kan foretage en vurdering af, om privatpraktiserende tandlæge Rashida Durrani handlede i overensstemmelse med normen for almindelig anerkendt faglig standard ved sin behandling af dig den 30. juni 2020 hos Behandlingssted 1.
Tandlæger skal føre patientjournal over deres virksomhed.
Journalen skal indeholde de oplysninger, der er nødvendige for en god og sikker patientbehandling. Vurderingen af, om en oplysning er nødvendig foretages af den behandlende sundhedsperson og tager udgangspunkt i den aktuelle situation og de oplysninger, som sundhedspersonen har på tidspunktet for den behandling, der journalføres.
Behandlingssteder, hvor tandlæger udfører sundhedsfaglig behandling, har pligt til at opbevare journalen i mindst 10 år. Ved en enkeltmandsvirksomhed påhviler opbevaringspligten den pågældende privatpraktiserende autoriserede sundhedsperson.
Når et behandlingssted ophører, og behandlingsstedet ikke overdrages til fortsat drift, skal journalen overdrages til Styrelsen for Patientsikkerhed til fortsat opbevaring indtil udløbet af opbevaringsperioden.
Vores resultat
Vi vurderer, at der er grundlag for at kritisere privatpraktiserende tandlæge Rashida Durrani for manglende overdragelse af journalen.
Vi har lagt vægt på, at:
- vi har forsøgt at indhente journalmaterialet fra tandlægen og Styrelsen for Patientsikkerhed, og at vi ikke har modtaget journalmaterialet.
- vi på baggrund af sagens materiale med sikkerhed kan fastslå, at tandlægen lavede en plastfyldning i kindtanden 7- den 30. juni 2020, da det fremgår af en regning. Tandlægen har desuden ikke modsagt oplysningerne.
- det fremgår af CVR-registret, at tandklinikken ophørte den 23. februar 2023.
- opbevaringspligten påhviler tandlægen, da tandklinikken var en enkeltmandsvirksomhed ejet af tandlægen.
- det på baggrund af sagens materiale kan lægges til grund, at tandlægen ikke har overholdt sin pligt til at overdrage patientjournalen til Styrelsen for Patientsikkerhed til fortsat opbevaring indtil udløbet af opbevaringsperioden.
Privatpraktiserende tandlæge Rashida Durrani hos Behandlingssted 1 har derfor handlet i strid med reglerne om overdragelse af patientjournalen.
Offentliggørelse
Afgørelsen vil blive offentliggjort på vores hjemmeside og på sundhed.dk med angivelse af tandlæge Rashida Durranis titel, navn og autorisationsID.
Afgørelsen vil blive offentliggjort, da det er fjerde gang inden for de sidste 5 år, vi giver kritik til tandlæge Rashida Durrani. Således gav vi kritik til tandlæge Rashida Durrani i afgørelse af den 8. februar 2022 og i to afgørelser af den 4. juni 2024.
Afgørelserne har imidlertid tidligere været offentliggjort. De offentliggøres derfor ikke igen.
Patientens navn og alle andre navne, herunder stednavne og identificerbare navne på behandlingssteder, vil blive anonymiseret ved offentliggørelsen.
Regler
Vi har afgjort sagen efter:
Bekendtgørelse nr. 962 af 16. august 2024 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet som ændret ved lov nr. 647 af 11. juni 2024 og lov nr. 1673 af 30. december 2024 (klage- og erstatningsloven)
- § 2, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed
- § 3, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed
- § 17 om offentliggørelse af afgørelse om sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed
Bekendtgørelse nr. 1008 af 29. august 2024 af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven)
- § 17 om omhu og samvittighedsfuldhed
- § 21 om journalføringspligt og -ansvar
Bekendtgørelse nr. 1225 af 8. juni 2021 om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler (journalføring, opbevaring, videregivelse, overdragelse m.v.)
- § 5 om journalføringspligt og -ansvar
- § 35 om opbevaring af patientjournaler
- § 36 om opbevaring af patientjournaler
- § 37 om opbevaring af patientjournaler
- § 38 om overdragelse af patientjournaler
Bekendtgørelse nr. 1109 af 11. september 2015 om offentliggørelse af afgørelser m.v. i klagesager på sundhedsområdet
- § 3, stk. 1, nr. 3 om tre gange kritik inden for 5 år
- § 9, stk. 2 om tidligere offentliggjorte afgørelser