Sygeplejerske får kritik for manglende lægehjælp
Sygeplejerske Elsa Maria í Gardi (aut.ID 03XS2) får kritik med indskærpelse for manglende kontakt til læge i forbindelse med vurdering af borgers tilstand. (Offentliggøres pga. indskærpelse)
Sagsnummer:
24DNM105
Offentliggørelsesdato:
fredag den 8. november 2024
Speciale:
Hjemmesygepleje
Faggruppe:
Sygeplejersker
Behandlingssted:
Hjemmepleje/plejehjem
Type:
Behandling
Kategori:
Afgørelser med navn
Kritik med indskærpelse
sygeplejerske Elsa Maria í Gardi (aut. ID 03XS2) fra Hjemmesygeplejen i Kommune 1 får kritik med indskærpelse for behandlingen den 19. september 2023.
Ikke kritik
sygeplejerske Person1 (aut. ID ████) fra Behandlingssted 1 får ikke kritik for behandlingen.
1. klagepunkt
Du har klaget over, at din mor ikke fik en korrekt behandling af sygeplejerske Elsa Maria í Gardi hos Hjemmesygeplejen i Kommune 1, den 19. september 2023.
Vi har forstået, at det centrale i din klage er, at:
- sygeplejersken ikke videregav nøjagtige informationer til lægehuset, ligesom at sygeplejersken ikke krævede at snakke med en læge.
- sygeplejersken ikke ringede 112 grundet tegn på stroke.
Sagsfremstilling
Vi har brugt oplysningerne i journalen, hvis vi ikke har skrevet andet.
Den 19. september ankom sygeplejerske Elsa Maria í Gardi til din mor, 97, da en social- og sundhedshjælper ikke havde kunnet vække din mor. Sygeplejerske Elsa Maria í Gardi vækkede din mor, og din mor talte utydeligt, men forsøgte at hjælpe til med hygiejneopgaver. Sygeplejersken foretog en opringning til din mors lægehus, og det blev aftalt, at situationen skulle afventes til frokostbesøget, og ved manglende bedring skulle der startes behandling herfor.
Begrundelse
Vi behandler klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed. En autoriseret sundhedsperson skal udvise omhu og samvittighedsfuldhed i sit sundhedsfaglige virke.
Vi vurderer i vores afgørelse, om den sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel. Det betyder, at vi tager stilling til, om en sundhedsperson har handlet i overensstemmelse med ”normen for almindelig anerkendt faglig standard”. Normen er udtryk for, hvad der må forventes af en almindelig god sundhedsperson med den erfaring, sundhedspersonen har på behandlingstidspunktet.
Vi tager ikke stilling til, om en patient har modtaget den bedst mulige behandling.
Vores resultat
Vi vurderer, at der er grundlag for at kritisere sygeplejerske Elsa Maria í Gardi for behandlingen.
Vi har lagt vægt på, at:
- sygeplejerske Elsa Maria í Gardi ikke tog kontakt til 112 på trods af informationer om, at din mor ikke kunne stå på benene, havde været ukontaktbar og havde utydelig tale. Sygeplejerske Elsa Maria í Gardi burde ved så alvorlig afvigelse fra habitualtilstanden have sørget for akut lægefaglig vurdering.
- sygeplejerske Elsa Maria í Gardi burde have krævet en lægefaglig vurdering af din mor, da hun var i kontakt med en sygeplejerske hos din mors praktiserende læges klinik.
Vi vurderer, at det er en skærpende omstændighed, at der på trods af din mors tilstand ikke blev sørget for en lægefaglig vurdering, hverken gennem kontakt til den praktiserende læge eller via kontakt til 112.
Sygeplejerske Elsa Maria í Gardi har derfor handlet væsentligt under normen for almindelig anerkendt faglig standard ved sin behandling af din mor den 19. september 2023 hos Hjemmeplejen i Kommune 1. Sygeplejerske Elsa Maria í Gardi skal samtidig udvise større omhu i sit fremtidige virke.
2. klagepunkt
Du har klaget over, at din mor ikke fik en korrekt behandling af sygeplejerske Person1 hos Behandlingssted 1, den 19. september 2023.
Vi har forstået, at det centrale i din klage er, at:
- sygeplejerske Person1 ikke reagerede tilstrækkeligt på oplysningerne fra hjemmesygeplejen.
Sagsfremstilling
Vi har brugt oplysningerne i journalen, hvis vi ikke har skrevet andet.
Den 19. september 2023 blev sygeplejerske Person1 ringet op af en sygeplejerske fra hjemmesygeplejen. Hun blev informeret om, at din mor var sløv og anbefalede at se tiden an frem til frokost, hvorefter der så kunne rekvireres behandling.
Begrundelse
Vi henviser til ovenstående afsnit om omhu og samvittighedsfuldhed og ”normen for almindelig anerkendt faglig standard”.
Vores resultat
Vi vurderer, at der ikke er grundlag for at kritisere sygeplejerske Person1 for behandlingen.
Vi har lagt vægt på, at:
- sygeplejerske Person1 reagerede tilstrækkeligt på de informationer, hun blev givet fra hjemmeplejens side, da informationerne om, at din mor ikke ønskede at stå op og var lidt sløv, ikke umiddelbart gav anledning til at mistænke en akut faretruende situation. Der blev spurgt ind til yderligere objektive data, men dette blev ikke givet af hjemmeplejen, der i stedet selv ønskede at følge op på situationen.
Sygeplejerske Person1 har derfor handlet i overensstemmelse med normen for almindelig anerkendt faglig standard ved sin behandling af din mor den 19. september 2023 hos Behandlingssted 1.
Offentliggørelse
Afgørelsen vil blive offentliggjort på vores hjemmeside og på sundhed.dk med angivelse af sygeplejerske Elsa Maria í Gardis titel, navn og autorisationsID.
Afgørelsen vil blive offentliggjort, da vi har indskærpet over for sygeplejerske Elsa Maria í Gardi at udvise større omhu i sit fremtidige virke.
Patientens navn og alle andre navne, herunder stednavne og navne på sygehuse og afdelinger, vil blive anonymiseret ved offentliggørelsen.
Regler
Vi har afgjort sagen efter:
Bekendtgørelse nr. 962 af 16. august 2024 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven)
- § 2, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed
- § 3, stk. 1, om klager over sundhedsfaglig virksomhed
Bekendtgørelse nr. 1008 af 29. august 2024 af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven)
- § 17 om omhu og samvittighedsfuldhed
Klage- og erstatningsloven:
- § 17 om offentliggørelse af afgørelse om sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed
offentliggørelse af afgørelser
- § 3, stk. 1, nr. 2 om kritik med indskærpelse