Kollegas opslag var berettiget
Sygeplejerske får ikke kritik for opslag i kollegas journal. Kollegaen var patient i afdelingen, og sygeplejersken slog op i forbindelse med varetagelsen af sin arbejdsopgave. Det var forventeligt og naturligt, at sygeplejersken slog op i journalen.
Sagsnummer:
23DNU27
Offentliggørelsesdato:
fredag den 16. juni 2023
Juridisk tema:
Opslag i patientjournaler
Kategori:
Patientrettigheder
Der gives ikke kritik til:
- sygeplejerske , Akutmodtagelsen, , for indhentning af oplysninger ved elektronisk opslag den 20. september 2021.
Det betyder, at sygeplejerske ikke har handlet i strid med sundhedsloven.
Afgørelsen uddybes nærmere nedenfor under begrundelse.
KLAGEN
Der er klaget over:
- at sygeplejerske , Akutmodtagelsen, , indhentede oplysninger i s elektroniske journal uden samtykke den 20. september 2021.
SAGSFREMSTILLING
Disciplinærnævnet har lagt vægt på oplysningerne i journalen, medmindre andet fremgår.
Den 20. september 2021 var til behandling i Akutmodtagelsen, . arbejdede også som sygeplejerske på .
har oplyst, at hendes kollega, sygeplejerske , havde slået op i hendes journal den 20. september 2021, uden at have behandlingsansvar for hende.
Sygeplejerske har oplyst, at han ikke kan huske at have tilgået s journal den 20. september 2021. Han havde triagefunktionen den pågældende dag og må derfor have tilgået hendes journal i forbindelse med den funktion. Patienter skrevet op i Akutmodtagelsen fremgår af en liste over meldte personer. Når patienten bliver fremmødt af sekretæren, bliver de flyttet til en ny liste ”ankommet”. Det er blandt andet triagesygeplejerskens opgave at sikre, at patienter kommer til det rigtige speciale. Sygeplejerske har således tilgået s journal for at sikre sig, at hun blev ”placeret” i det rigtige speciale.
Sygeplejerske har oplyst, at han kan forstå, at er under diskretion. Ved patienter, der er under diskretion, fremgår deres navn ikke. På listen over meldte patienter fremgår de kun som prikker og en diagnose. For patienter, der ikke er under diskretion, er det kun dele af navnet, der fremgår af skærmbilledet. Som triagesygeplejerske er du optaget af at ”parre” diagnoser og specialer, og han har af denne grund og det beskrevne derfor sandsynligvis slet ikke bemærket navnet, og at det var en kollegas patientjournal, han arbejdede med. Sygeplejerske tilgik s patientjournal ganske kort – 22 og 30 sekunder. Han har heller ikke set journalnotater, men udelukkende tilgået journalen svarende til det nødvendige, når han bemandende triagefunktionen.
Ledelsen på Akutmodtagelsen på har oplyst, at sygeplejerske den 20. september 2021 havde opgaven med triage og den koordinerede funktion i Akutmodtagelsen. I den rolle ligger ansvaret for, at de patienter, som ankommer til Akutmodtagelsen, bliver visiteret i de rigtige spor. En patient under diskretion fremgår ikke med navn på oversigten over meldte patienter i Akutmodtagelsen, men vil fremgå med prikker og diagnose, indtil patientens journal tilgås. En patient, der ikke er under diskretion, vil af samme liste fremgå med dele af sit navn, CPR-nummer og diagnose. Det konkrete opslag den 20. september 2021 varede under et minut, og det fremgår af log-udtræk, at der ikke er tilgået notater på patienten, som har haft en behandlingskontakt i Akutmodtagelsen. Det er derfor Akutmodtagelsens vurdering, at opslaget alene er foretaget som led i den koordinerede sygeplejerskes arbejdsfunktion og derfor har været berettiget.
har hertil oplyst, at ledelsen beskytter personale, der snager i journaler. Dette har hun oplevet før. Hun var patient i fast track. Den koordinerende funktion er en del af slow track, og har derfor intet med fast track patienter at gøre. Det er heller ikke rigtigt, når sygeplejerske oplyser, at hun blev lagt i ”ankommet”, hvor han skulle parre patient med speciale. Patienter, der bliver lagt i ”ankommet”, har allerede fået tildelt speciale og hører til slow track. blev derfor ikke lagt i ”ankommet”, men lagt i fast track sporet.
har oplyst, at sygeplejerske kunne have spurgt hende, hvor hun hørte til, da hun selv er sygeplejerske og sidder med den slags vurderinger til daglig. Triagesygeplejersken har ikke ret til at slå alle patienter op, hvis der ikke er belæg for det. Sekretærerne skriver selv patienter op og visiterer dem til specialer. Hvis de er i tvivl, kan de spørge triagesygeplejersken. Det ville ikke have været nødvendigt at spørge triagesygeplejersken i s situation, da hun selv er triagesygeplejerske. er derfor uenig i og ledelsens udtalelser til sagen.
Der er dermed modstridende oplysninger fra og om formålet med opslagene. Der er ikke flere oplysninger i sagen, der kan støtte den ene forklaring frem for den anden.
Disciplinærnævnet har ikke mulighed for at få sagen oplyst mere, fordi nævnet afgør sagen på skriftligt grundlag. Nævnet har heller ikke mulighed for at afhøre parter og vidner ved behandlingen af sagen. Kritik af en sundhedsperson er en indgribende reaktion, og tvivlen skal derfor komme sundhedspersonen til gode.
Disciplinærnævnet har derfor lagt til grund, at sygeplejerske indhentede oplysninger om led i triagefunktionen. Disciplinærnævnet har lagt til grund, at alle patienter, der kommer igennem akutmodtagelsen, bliver triageret, herunder en fast track patient.
Disciplinærnævnet har lagt til grund, at sygeplejerske indhentede oplysninger i s elektroniske journal den 20. september 2021.
Disciplinærnævnet har også lagt til grund, at ikke havde givet sit samtykke til, at sygeplejerske kunne indhente oplysninger i hendes elektroniske journal.
BEGRUNDELSE
Reglerne om indhentning af oplysninger ved elektronisk opslag
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn behandler klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoner. Disciplinærnævnet træffer afgørelse om, hvorvidt sundhedspersonen har handlet i strid med sundhedslovens kapitel 9. Det står i klage- og erstatningslovens § 2, stk. 1, og § 3, stk. 1.
Reglerne i sundhedslovens kapitel 9 handler blandt andet om lovligheden af indhentning af oplysninger i patientjournaler, når indhentningen sker i elektroniske systemer.
Sundhedspersoner har tavshedspligt om de oplysninger, de får, når de behandler patienter. Tavshedspligten gælder for oplysninger om helbred og andre fortrolige oplysninger. Det står i sundhedslovens § 40.
Oplysninger om helbred er oplysninger om en patients tidligere, nuværende og fremtidige fysiske og psykiske tilstand. Det er også oplysninger om en persons kontakt til sundhedsvæsenet, for eksempel at en person har været indlagt eller er indlagt. Det fremgår af punkt 4.1 i vejledning om information og samtykke og om videregivelse af helbredsoplysninger mv.
Sundhedspersoner kan indhente oplysninger om en patients helbred og andre fortrolige oplysninger. Det kræver dog, at det er nødvendigt i forbindelse med aktuel behandling af patienten. Aktuel behandling kan fx være undersøgelse, diagnosticering eller behandling. Opslag i forbindelse med aktuel behandling omhandler situationer, hvor patienter må antages at finde det naturligt og ofte ligefrem forventer, at sundhedspersonen opsøger de oplysninger om patienten, som er nødvendige for at kunne give den bedst mulige behandling. Indhentning kan ske med eller uden patientens samtykke. Det står i sundhedslovens § 42 a.
Disciplinærnævnets resultat
Disciplinærnævnet vurderer, at sygeplejerske s indhentning af oplysninger i s elektroniske journal var lovlig.
Disciplinærnævnet har lagt vægt på:
- at oplysninger i elektroniske journal er fortrolige, fordi det er oplysninger om hendes helbred.
- at mødte op i Akutmodtagelsen den 20. september 2021.
- at sygeplejerske den 20. september 2021 havde opgaven med triage og den koordinerende funktion for Akutmodtagelsen.
- at det derfor var forventeligt og naturligt, at sygeplejerske slog op i s journal i forbindelse med varetagelsen af sin arbejdsopgave.
- at disciplinærnævnet ikke har grundlag for at fastslå, at sygeplejerske skulle have indhentet oplysninger om af andre grunde.
- at sygeplejerske derfor indhentede oplysninger i journalen i forbindelse med aktuel behandling af .
- at det var nødvendigt for sygeplejerske at indhente oplysninger i journalen for at sikre sig, at blev visiteret til det rigtige speciale.
- at sygeplejerske ikke indhentede flere oplysninger end nødvendigt.
Disciplinærnævnet finder på den baggrund, at sygeplejerske ikke har handlet i strid med sundhedsloven ved sin indhentning af oplysninger om ved elektronisk opslag den 20. september 2021.
REGLER
Disciplinærnævnet har anvendt følgende regler til at træffe afgørelse i sagen:
Love og bekendtgørelser
Bekendtgørelse nr. 995 af 14. juni 2018 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven):
- § 2, stk. 1 om klager over forhold omfattet af sundhedslovens kapitel 9
- § 3, stk. 1 om klager over forhold omfattet af sundhedslovens kapitel 9
Bekendtgørelse nr. 210 af 27. januar 2022 af sundhedsloven:
- § 5 om behandlingsbegrebet
- § 40, om tavshedsbelagte oplysninger
- § 42 a, stk. 1, om indhentning af elektroniske helbredsoplysninger m.v. i forbindelse med aktuel behandling
Bekendtgørelse nr. 1447 af 15. december 2010 om forretningsorden for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn:
- § 5, stk. 2 om kompetence for disciplinærnævnets formand og næstformænd
Vejledninger
Vejledning nr. 161 af 16. september 1998 om information og samtykke og om videregivelse af helbredsoplysninger mv.:
- Punkt 4.1 om helbredsoplysninger