Kritik for manglende opdatering af Fælles Medicin Kort
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn finder grundlag for at kritisere praktiserende læge for hans behandling af den 30. august 2016 i sin klinik, da lægen har overtrådt autorisationslovens § 17.
Sagsnummer:
173603
Offentliggørelsesdato:
torsdag den 14. september 2017
Speciale:
Almen medicin, incl. Vagtlæger
Faggruppe:
Læger
Behandlingssted:
Almen praksis/vagtlæger
Kategori:
Vejledende og principielle afgørelser
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn finder grundlag for at kritisere praktiserende læge for hans behandling af den 30. august 2016 i sin klinik, da lægen har overtrådt autorisationslovens § 17.
Disciplinærnævnet tager ved sin vurdering af sagen stilling til, om en sundhedsperson har handlet i overensstemmelse med ”normen for almindelig anerkendt faglig standard”. Dette er udtryk for, hvad der må forventes af en almindelig god sundhedsperson med den erfaring, som den pågældende har. Disciplinærnævnet har således ved sin afgørelse ikke taget stilling til, om patienten har modtaget den bedst mulige behandling.
KLAGEN
Der er klaget over følgende:
- At ikke modtog en korrekt behandling af praktiserende læge i perioden fra den 26. til den 30. august 2016 i hans klinik.
Klager har blandt andet anført, at var i højrisiko for at få blodpropper, og at hun, efter pauseringen af den blodfortyndende medicin den 26. august 2016, burde have fået den ordineret på ny.
BEGRUNDELSE
Disciplinærnævnet har, medmindre andet er anført, lagt vægt på oplysningerne i journalen.
Indledende oplysninger
havde tidligere haft blodpropper.
Begrundelse for afgørelsen af klagen
Den 26. august 2016 var 80-årige til konsultation hos praktiserende læge . Hun havde blod i sit opspyt, når hun hostede, og det blev vurderet, at hun skulle pausere behandlingen med Xarelto indtil den næste kontrol fire dage senere.
Disciplinærnævnet kan oplyse, at Xarelto er et blodfortyndende præparat, der bruges til at forebygge blodpropper hos patienter med lidelser, som giver en øget risiko for blodpropper. Behandling med blodfortyndende midler er en balancegang mellem ønsket om reduktion af risikoen for blodpropper holdt op imod, at behandlingen kan medføre en forøget blødningstendens.
Den 30. august 2016 var til kontrol hos læge . Det blev noteret, at der ikke havde været nye episoder med blodigt opspyt siden sidste konsultation, og at hun havde genoptaget behandlingen med Xarelto.
Det fremgår af det Fælles Medicinkort (FMK), at behandlingen med Xarelto blev pauseret den 26. august 2016, men det fremgår ikke, at behandlingen blev genoptaget.
Indklagede læge har telefonisk informeret Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn om, at han ikke havde opdateret det Fælles Medicinkort den 30. august 2016 vedrørende behandlingen med Xarelto.
Disciplinærnævnet kan oplyse, at det Fælles Medicinkort har til formål at sikre alle danskere en korrekt og sikker medicinering og således forhindre fejlmedicinering samt forbedre overvågningen af vacciners sikkerhed og effekt. Det Fælles Medicinkort er en samlet oversigt over hver enkelt danskers aktuelle ordinationer og medicinkøb. Når det er opdateret, giver det alle relevante sundhedspersoner og den enkelte borger et hurtigt overblik over den aktuelle medicinering. Det Fælles Medicinkort er et fælles værktøj, hvis opdatering er en integreret del af ordinationen af medicin til patienterne.
Disciplinærnævnet kan videre oplyse, at det fremgår af punkt 2.5.3 i Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 9079 af 12. februar 2015 om ordination og håndtering af lægemidler, at som led i en aktuel behandling af en patient har læger pligt til at indberette alle lægemiddelordinationer, herunder telefoniske ordinationer, ordinationer på papirrecepter, ved telefax samt eventuelle justeringer/ændringer i lægemiddelordinationer, for eksempel seponering, pausering, op- eller nedjustering af dosis, til det Fælles Medicinkort.
Det er disciplinærnævnets vurdering, at læge på relevant vis pauserede behandlingen med Xarelto den 26. august 2016, idet havde blodklatter i sit opspyt, ligesom han på relevant vis planlagde en klinisk kontrol og opfølgning fire dage senere.
Det er videre disciplinærnævnets vurdering, at læge foretog en tilstrækkelig og relevant opfølgning på den midlertidige pausering af behandlingen med Xarelto, da han ved konsultationen den 30. august 2016 konstaterede, at der ikke havde været nye episoder med blodigt opspyt, og oplyste, at hun havde genoptaget behandlingen.
Det er imidlertid disciplinærnævnets vurdering, at læge burde have opdateret det Fælles Medicinkort den 30. august 2016 vedrørende genoptagelsen af s Xarelto-behandling.
Disciplinærnævnet finder på den baggrund, at praktiserende læge handlede under normen for almindelig anerkendt faglig standard ved sin behandling af den 30. august 2016 i sin klinik.
ooo00ooo
Kommentarer fra af den 17. marts 2017 er indgået i disciplinærnævnets vurdering af sagen.
LOVGRUNDLAG
Bekendtgørelse nr. 1356 af 23. oktober 2016 af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
§ 17. En autoriseret sundhedsperson er under udøvelsen af sin virksomhed forpligtet til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed, herunder ved benyttelse af medhjælp, økonomisk ordination af lægemidler m.v.Bekendtgørelse nr. 84 af 17. januar 2017 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet:
§ 2, stk. 1. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, jf. §§ 13-16, behandler klager fra patienter over autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed og forhold omfattet af sundhedslovens kapitel 4-7 og 9 samt afsnit IV med undtagelse af klager, hvor der i den øvrige lovgivning er foreskrevet en anden klageadgang. Nævnet kan ikke behandle en klage, hvis den sundhedsfaglige virksomhed, klagen vedrører, er omfattet af en klage efter § 1, medmindre Styrelsen for Patientsikkerhed i anledning af klagen efter § 1 har udtalt kritik af sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed.…
§ 2 a. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn behandler sager om sundhedsfaglig virksomhed indbragt af Styrelsen for Patientsikkerhed eller Lægemiddelstyrelsen i tilfælde, hvor vedkommende styrelse finder, at der kan være grundlag for kritik af eller sanktion over for personer omfattet af § 2, stk. 1, eller regler fastsat i medfør af § 2, stk. 2.
§ 3. Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn afgiver i sager efter §§ 2 og 2 a en udtalelse om, hvorvidt sundhedspersonens sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel, eller om sundhedspersonen har handlet i strid med sundhedslovens kapitel 4-7 og 9. Nævnet kan herunder udtale kritik med indskærpelse eller søge iværksat sanktioner.