Behandling i udlandet

Vejledning til dig, der skal vurdere sager om patienters ret til behandling i et andet EU/EØS-land og refusion af sådanne udgifter

Din opgave som sagkyndig

Som sagkyndig skal du belyse de sundhedsfaglige problemstillinger i sagen. Det gør du ved at lave en tydelig og velbegrundet vurdering, hvori du besvarer de spørgsmål, sagsbehandleren har udvalgt som relevante for sagen.

Din besvarelse danner grundlag for, at sagsbehandleren kan træffe afgørelse i sagen. 

Rammerne for din vurdering

Sagen indeholder følgende materiale:

1. Notat til sagkyndig
Notat til sagkyndig indeholder;

  • Klagepunkter: En sag har som udgangspunkt 1 klagepunkt, der enten vedrører afslag på tilskud til behandling i udlandet, afslag på forhåndsgodkendelse til behandling i udlandet eller afslag på refusion af udgifter til behandling i udlandet. Klager kan også klage over fx regionens begrundelse, klagevejledning m.m. Sådanne klagepunkter er dog udelukkende af juridisk karakter og skal derfor ikke indgå i din vurdering.
  • Sagsfremstilling: Sagsfremstillingen er et kortfattet resumé af ansøgningsforløbet med fokus på de forhold, som har relevans for sagen. Sagsfremstillingen er lavet af sagsbehandleren.
  • Spørgsmål til sagkyndig: Sagsbehandleren har udarbejdet spørgsmål til sagen på baggrund af klagepunkterne og de øvrige oplysninger i sagen. Din besvarelse af spørgsmålene skal sagsbehandleren bruge til at lave en velbegrundet afgørelse.

2. Klagen
Du modtager en kopi af klagen og eventuelt andet materiale, som klager har fremsendt.

3. Ansøgningsskema og bilag
Udover klagers ansøgningsskema til regionen er der som udgangspunkt også vedlagt henvisning, journal, beskrivelse af behandlingen, en dato for behandlingen og eventuelt en specificeret og kvitteret regning sammen med ansøgningen.

4. Regionens afgørelse og andre relevante bilag
Udover regionens afgørelse om afslag indeholder materialet også vurderingen fra regionens lægefaglige konsulent. Regionen har også mulighed for at medsende en udtalelse til os til brug for klagesagen.

Vurderingen skal udarbejdes i den skabelon, du finder her på siden. Skabelonen sikrer, at alle de nødvendige oplysninger om dig og klager kommer med - og at vurderingerne fremstår ensartet.

1. Besvar alle spørgsmål
Det er vigtigt, at du sikrer dig, at alle spørgsmål i notatet er besvaret, og at besvarelserne er udførligt begrundet. Sagsbehandleren har skrevet spørgsmålene ud fra en vurdering af, hvad der er relevant for sagen. Det er sagsbehandleren, der vurderer, hvilke oplysninger, der er juridisk relevante for, at der kan træffes afgørelse. 

Det kan forekomme, at der i notatet er spørgsmål, som kun skal besvares under visse forudsætninger. Eksempel:  Hvis patienten i en sag om forhåndsgodkendelse ikke er henvist til behandling, er der ikke grundlag for at besvare de resterende spørgsmål.

Sagsbehandleren skriver en afgørelse på baggrund af dine forklaringer og begrundelser. Som nævnt er din sagkyndige vurdering af afgørende betydning for, at styrelsen kan overholde sin pligt til at begrunde en afgørelse.

Sagsbehandleren kan blive nødt til at stille dig supplerende spørgsmål. Det kan eksempelvis være, hvis du ikke har besvaret alle spørgsmålene, eller hvis dine svar giver anledning til yderligere spørgsmål.

Du er altid velkommen til at kontakte sagsbehandleren, hvis du er i tvivl om forståelsen af et spørgsmål.