Når en klage modtages i Sekretariat for Ankenævn, sender vi klagen til Styrelsen for Patientsikkerhed, efter vi har sikret, at klagen overholder lovens formalia. Styrelsen for Patientsikkerhed bliver bedt om at sende det materiale, der ligger til grund for deres afgørelse samt en udtalelse til klagen.
Sagsbehandleren laver derefter et lægebrev med spørgsmål til en sagkyndig i den konkrete sag. Der er ikke altid behov for en sagkyndigvurdering, da nogle sager alene angår juridiske forhold.
Sagsbehandler laver en indstilling til nævnet på baggrund af den sagkyndiges vurdering.
Ankenævnet for Tilsynsafgørelser behandler sagerne på et nævnsmøde. Sagsbehandlerens indstilling til afgørelse og den sagkyndiges vurdering er kun vejledende for ankenævnet. Ankenævnet kan beslutte at se bort fra indstillingen og den sagkyndig vurdering uden særlig begrundelse.
Ankenævnets møder er lukkede, hvilket betyder, at hverken den sundhedsperson som sagen angår, eller dennes eventuelle repræsentanter, kan overvære mødet. Sagsbehandleren deltager på nævnsmødet for at kunne svare på opklarende spørgsmål.
1. Afgørelser
Ankenævnet kan træffe følgende afgørelser:
- Tiltrædelse af afgørelsen fra Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis ankenævnet er enigt i den trufne afgørelse.
- Hjemvisning sagen til fornyet behandling ved Styrelsen for Patientsikkerhed, herunder hvis ankenævnet finder, at der er forhold, der bør belyses nærmere.
- Afvisning af at behandle sagen, hvis klagen ikke opfylder de formelle krav i loven. Det kan blandt andet være tilfældet, hvor ankefristen ikke er overholdt, eller hvis der er klaget over en afgørelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed, som ankenævnet ikke har kompetence behandle.
Ankenævnet for Tilsynsafgørelser kan ikke ændre en afgørelse truffet af Styrelsen for Patientklager.
Den afgørelse, der træffes af Ankenævnet for Tilsynsafgørelser, kan ikke indbringes for en anden administrativ myndighed efterfølgende.