Operation for varikocele testis og blodprøver var ikke planlægningskrævende sygehusbehandling
Patientombuddet ændrer Region s afgørelse af den 19. maj 2011 om afslag på refusion af s udgifter til behandling i Tyskland. er berettiget til 3650,12 kr.
Sagsnummer:
14POB040
Offentliggørelsesdato:
mandag den 31. marts 2014
Juridisk tema:
Tilskud til behandling i udlandet
Kategori:
Patientrettigheder
Patientombuddet ændrer Region <****>s afgørelse af den 19. maj 2011 om afslag på refusion af <****>s udgifter til behandling i Tyskland. <****> er berettiget til 3650,12 kr.
Klagen
blev efter henvisning fra egen læge undersøgt på kompetencecenter for vandladningsforstyrrelser på Sygehus 1, hvor man den 8. april 2010 afsluttede behandlingen, idet det blev vurderet, at der ikke var grundlag for yderligere undersøgelser eller behandlinger. tog herefter til Tyskland og modtog i oktober og november 2010 behandling der for årebrok (varikocele testis). søgte herefter sine udgifter i forbindelse hermed dækket af Region , men fik ved afgørelse af 19. maj 2011 afslag herpå. klagede den 15. juni 2011 til Patientombuddet over Region s afgørelse.Begrundelse
Den 11. oktober 2010 var hos en alment praktiserende læge i Tyskland, hvor han fik foretaget forskellige undersøgelser, herunder undersøgelse af blodet. betalte i alt 227,74 €, hvad der svarer til 1.698,42 kr. (kurs pr. 11.10.10.) i forbindelse med denne konsultation. Den 12. oktober 2010 var hos en speciallæge på en klinik i Tyskland og modtog behandling i form af ultralydsundersøgelser, doppler-sonografi af penis og en generel undersøgelse. Udgiften til denne behandling var i alt 111,26 €, hvad der svarer til 829,65 kr. (kurs pr. 12.10.10) Den 2. november 2010 fik foretaget en række ambulante undersøgelser og ultralydsundersøgelser på Sygehus 2 i Tyskland forud for en operation for varikocele testis med en særlig operationsteknik (antegrad skleroterapi), der blev udført samme sted den 3. november 2010. overnattede efter operationen på hospitalet til den 4. november 2010, hvor han som afslutning på behandlingen modtog rådgivning efter operationen. Udgiften til behandlingen på hospitalet var i alt 293,13 €, hvad der svarer til 2.185,20 kr. (kurs pr. 04.11.10.) Den 4. november 2010 blev udskrevet fra Sygehus 2 i Tyskland, som umiddelbart forud for udskrivelsen sendte epikrise til samme alment praktiserende læge, som havde konsulteret i Tyskland forud for operationen. Sygehus 2 skrev i epikrisen, at den alment praktiserende læge havde diagnosticeret med varikocele testis, og at man på Sygehus 2 operativt havde behandlet herfor, og at han nu blev udskrevet til videre ambulant sårkontrol hos den alment praktiserende læge. rejste herefter tilbage til Danmark og søgte sine udgifter i forbindelse behandlingen dækket af Region . Region meddelte ved brev af 19. maj 2011 afslag på refusion af s udgifter til behandlingen i Tyskland. Regionen henviste i den forbindelse til, at der efter det oplyste ikke forelå lægehenvisning til udredning ved almen læge eller speciallæge, og at ud fra en lægefaglig vurdering af behandlingsbehovet modtog et rettidigt tilbud om ambulant undersøgelse i Danmark den 8. april 2010, hvor der imidlertid ikke blev fundet grundlag for yderligere undersøgelser eller behandling. I regionens udtalelse af 5. oktober 2011 har regionen desuden henvist til, at der heller ikke forelå henvisning til sygehusbehandling. Ved brev af den 14. februar 2014 anmodede Patientombuddet Region om at oplyse, hvorvidt der fandtes faste takster for blodprøveanalyser for hormontest, blodbilledet, blodsænkningstal, Triiodothyronin og Thyroxin, for så vidt disse analyser rekvireres fra praksissektoren. Patientombuddet oplyste, at hvis der ikke fandtes faste takster, var umiddelbart Patientombuddet indstillet på at træffe afgørelse om refusion af de faktiske udgifter, som havde haft til analyserne, medmindre regionen kunne godtgøre, at disse oversteg, hvad udgiften til tilsvarende analyser ville have været på et hospital i Region i 2010. Ved brev af den 3. marts 2014 oplyste Region , at der ikke findes faste takster for disse blodprøveanalyser. Region har hertil videre oplyst, at ikke var i besiddelse af en henvisning fra en dansk læge til almen læge eller speciallæge i udlandet, og at dette på behandlingstidspunktet i 2010 var en forudsætning for at opnå tilskud. Region har videre henvist til, at Patientombuddet har oplyst, at de nævnte blodprøveanalyser er sygehusbehandling, og regionen har i forlængelse heraf anført, at den dagældende danske lovgivning stillede krav om forhåndsgodkendelse til sygehusbehandling, og at ikke var i besiddelse af en sådan forhåndsgodkendelse.Reglerne om forhåndsgodkendelse og refusion
I Danmark findes der to regelsæt, som regulerer retten til tilskud og refusion, når en patient har fået behandling i et andet medlemsland. Ydelsesbekendtgørelsen handler om tilskud til behandling i praksissektoren, mens sygehusbekendtgørelsen handler om refusion af udgifter til sygehusbehandling. Når man skal afgøre, hvilke regler der skal anvendes, skal man tage stilling til, om behandlingen i Danmark ville være foregået i praksissektoren eller på sygehus. Det er altså ikke afgørende, hvor behandlingen foregik i det andet medlemsland. Hvis der i Danmark – som betingelse for vederlagsfri eller tilskudsberettiget behandling – stilles krav om, at patienten er henvist til behandlingen af en læge, kan det tilsvarende kræves, at patienten er henvist til behandlingen i det andet medlemsland. En patient kan efter ydelsesbekendtgørelsen få refusion for blandt andet behandling hos læge og speciallæge. Patienten skal kunne dokumentere, at der er tale om en behandling, som der også gives tilskud til i Danmark. Når der er tale om sygehusbehandling, kan regionen i almindelighed kræve, at patienten har ansøgt om og fået forhåndsgodkendelse, som betingelse for, at patienten kan få refusion. Det gælder dog ikke, hvis der er tale om en behandling, som ikke er særligt planlægningskrævende eller ikke kræver anvendelse af højt specialiseret og omkostningskrævende medicinsk udstyr. I så fald vil patienten uden videre kunne få refusion, forudsat at den behandling, patienten har fået i det andet medlemsland, svarer til en behandling, som gives i Danmark, og patienten er henvist til sygehusbehandling. Hvis der er tale om en behandling, som er særligt planlægningskrævende eller kræver anvendelse højt specialiseret og omkostningskrævende medicinsk udstyr, kan regionen give afslag på forhåndsgodkendelse, hvis behandlingen eller en tilsvarende behandling kan gives rettidigt i Danmark. Kan behandlingen ikke gives rettidigt i Danmark, kan regionen ikke give afslag på forhåndsgodkendelse. En behandling er rettidig, hvis den kan gives inden for en frist, der er lægeligt forsvarlig under hensyn til den pågældende patients aktuelle helbredstilstand og udsigterne for sygdommens udvikling. Afgørelsen af, om en region kan tilbyde rettidig behandling, beror således på en konkret lægelig vurdering af den pågældende patients sygdomstilstand, baggrunden for sygdommen samt den udvikling, som den pågældende sygdom må forventes at undergå i forhold til f.eks. smerter eller udvikling af eventuelle handicaps. Patienten har ret til refusion, selv om patienten ikke havde søgt om og fået forhåndsgodkendelse, hvis regionen ved ansøgning ikke kunne have krævet forhåndsgodkendelse. I lovgrundlaget til sidst i denne afgørelse findes en mere detaljeret redegørelse for de regler og principper, der gælder for retten til tilskud til eller refusion af udgifter til behandling i et andet medlemsland.Regelgrundlag i forhold til
s konsultationer hos alment praktiserende læge og speciallæge i Tyskland
Det er Patientombuddets opfattelse, at den behandling, som modtog i Tyskland ved alment praktiserende læge og speciallæge, skal afgøres efter reglerne i ydelsesbekendtgørelsen. Patientombuddet har herved lagt vægt på, at alment praktiserende læger og speciallæger i Danmark kan foretage helbredsundersøgelser, kan lave udvortes undersøgelser af organsystemet, kan tage blodprøver og foretage ultralydsundersøgelser samt undersøgelser med dopplersonografi. Det fremgår af § 1, stk. 2, nr. 3 og 4, i ydelsesbekendtgørelsen, at der ydes tilskud til almenlægehjælp til gruppe 2-sikrede, jf. sundhedslovens § 60, stk. 2, og at der ydes tilskud til speciallægehjælp til gruppe 1- og 2-sikrede, jf. sundhedslovens § 64, stk. 1 og 2. Tilskud er betinget af, at den modtagne ydelse er tilskudsberettiget efter sundhedslovgivningen eller overenskomster indgået i medfør heraf, jf. ydelsesbekendtgørelsens § 4. Det fremgår videre af samme bekendtgørelses § 5, nr. 2, at bestemmelser i sundhedslovgivningen eller i overenskomster indgået i medfør heraf om lægehenvisning eller lægeordination, som forudsætning for ydelse af tilskud, finder tilsvarende anvendelse ved tilskud til varer eller tjenesteydelser købt eller leveret i et andet EU-/EØS-land. Det fremgår af ydelsesbekendtgørelsens § 14, at det påhviler den sikrede at dokumentere, at den vare eller tjenesteydelse, der søges tilskud til, og som er købt eller leveret i et andet EU-/EØS-land, svarer til en ydelse, hvortil der er tilskud efter sundhedslovgivningen eller overenskomster indgået i medfør heraf. Patientombuddet har efter det oplyste lagt til grund, at var gruppe 1-sikret.Regelgrundlag og forhåndsgodkendelse i forhold til
s behandling på
Sygehus 2 i Tyskland
Region har anført, at ud fra en lægefaglig vurdering af behandlingsbehovet modtog et rettidigt tilbud om ambulant undersøgelse den 8. april 2010, hvor der imidlertid ikke blev fundet grundlag for yderligere undersøgelser eller behandling. Patientombuddet kan oplyse, at det efter fællesskabsretten ikke er afgørende for retten til refusion, om en patient, forud for at patienten har søgt behandling i et andet EU-/EØS-land, har fået tilbudt samme eller tilsvarende behandling på et sygehus i bopælsregionen. Det er derimod afgørende, om den samme eller en tilsvarende behandling tilbydes i det offentlige sundhedsvæsen i Danmark. Patientombuddet kan oplyse, at operation for varikocele testis kan foretages på de fleste danske urologiske sygehusafdelinger, og at operation med antegrad skleroterapi foretages på Aarhus Universitetshospital og Privathospitalet Mølholm. Patientombuddet kan videre oplyse, at antegrad skleroterapi i Danmark gennemføres i dagkirurgisk regi i fuld bedøvelse af en læge og en operationssygeplejerske, hvorefter patienten udskrives efter en time eller to efter operationen. Patientombuddet kan endvidere oplyse, at der ved operation for varikocele testis anvendes almindeligt standardoperationsudstyr – herunder røntgenudstyr, som dog konkret vil kunne undværes. Som nævnt ovenfor kan regionen i almindelighed kræve, når der er tale om sygehusbehandling, at patienten har ansøgt om og fået forhåndsgodkendelse, som betingelse for, at patienten kan få refusion. Det gælder dog ikke, hvis der er tale om en behandling, som ikke er særligt planlægningskrævende eller ikke kræver anvendelse af højt specialiseret og omkostningskrævende medicinsk udstyr. I så fald vil patienten uden videre kunne få refusion, forudsat at den behandling, patienten har fået i det andet medlemsland, svarer til en behandling, som gives i Danmark, og patienten er henvist til behandlingen af en læge. Det er herefter Patientombuddets opfattelse, at den behandling, som fik på Sygehus 2 i Tyskland tilbydes i Danmark, og at operationer for varikocele testis i Danmark udelukkende er sygehusbehandling, og at spørgsmålet om refusion af udgifterne til behandling på Sygehus 2 i Tyskland således skal afgøres efter reglerne i sygehusbekendtgørelsen. Det er videre Patientombuddets opfattelse, at Region ikke berettiget ville kunne stille krav om forhåndsgodkendelse forud for en operation for varikocele tetis, da der ikke er tale om en særlig planlægningskrævende operation, hvortil anvendelse af højt specialiseret og omkostningskrævende medicinsk udstyr er nødvendigt. Det bemærkes, at Patientombuddet ikke herved har taget stilling til, om en læge i Danmark burde have opereret , idet dette er uden betydning for retten til refusion. Afgørende bliver herefter, om kan anses for at være henvist til behandlingen i Tyskland.Henvisning til behandling hos alment praktiserende læge
For så vidt angår behandling hos alment praktiserende læge, er det i Danmark (bortset fra tilfælde af akut sygdom m.v.) en betingelse for vederlagsfri behandling af personer omfattet af sikringsgruppe 1, at behandlingen er ydet af den alment praktiserende læge, som personen har valgt efter reglerne om lægevalg. Det følger af § 2, stk. 1, jf. § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1238 af 5. december 2006 om behandling hos læge i praksissektoren, nu ændret ved bekendtgørelse 1596 af 20. december 2013. Lægehjælp hos en anden alment praktiserende læge er derimod ikke vederlagsfri, hvis der ikke foreligger en henvisning hertil fra den valgte alment praktiserende læge. Det følger således af § 5, nr. 2, i ydelsesbekendtgørelsen i sammenhæng med reglerne i § 2 i bekendtgørelse nr. 1238 af 5. december 2006 om behandling hos læge i praksissektoren, at det er en betingelse for retten til tilskud til almenlægehjælp i et andet EU- eller EØS-land for en gruppe 1-sikret person, at vedkommende er henvist til behandlingen fra egen (danske) læge. Patientombuddet har forstået Region s afgørelse af den 19. maj 2011 og regionens udtalelser af den 5. oktober 2011 og den 3. marts 2014 således, at regionen afslog refusion af udgifterne til s behandling hos den alment praktiserende læge i Tyskland, idet der ikke forelå en henvisning fra s valgte læge i Danmark til den praktiserende læge i Tyskland. Patientombuddet har på de foreliggende oplysninger lagt til grund, at der ikke forelå en henvisning fra s egen læge til anden alment praktiserende læge – herunder at der heller ikke forelå en henvisning til behandling hos den tyske alment praktiserende læge. Patientombuddet skal bemærke, at reglerne om ret til refusion af udgifter til behandling i et andet EU- eller EØS-land skal ses på baggrund af og fortolkes i overensstemmelse med fællesskabsretten, herunder EU-Domstolens praksis om ret til refusion af udgifter til sundhedsydelser købt eller leveret i en anden medlemsstat. EU-Domstolen har i en række domme fastslået, at retten til ydelser i sundhedsvæsenet i en anden medlemsstat med hel eller delvis refusion af udgifterne fra hjemstaten kan følge direkte af Traktatens bestemmelser om fri bevægelighed for varer og tjenesteydelser. Domstolen har således fastslået, at sundhedsydelser omfattes af traktatens regler om fri bevægelighed, jf. bl.a. Kohl og Decker-afgørelserne fra 1998 (C-158/96 og C 120/95). Det indebærer som udgangspunkt, at en patient, som er EU-statsborger, har ret til at få udgifterne til sundhedsydelser leveret eller købt i et andet EU- eller EØS-land refunderet i det omfang, en tilsvarende sundhedsydelse i Danmark helt eller delvist er finansieret af det offentlige sundhedsvæsen. EU-Domstolen har samtidig fastslået, at EU-retten imidlertid ikke griber ind i medlemsstaternes kompetence til selv at udforme deres sociale sikringsordninger, herunder at fastsætte betingelserne for tildeling af f.eks. sundhedsydelser. Ved udøvelsen af denne kompetence skal medlemsstaterne dog overholde EU-retlige regler. Patientombuddet har overvejet, om det – uanset bestemmelserne i § 1, stk. 2, nr. 3, og § 2 ydelsesbekendtgørelsen – var i strid med fællesskabsretten, at Region afslog refusion af udgifterne til s behandling hos alment praktiserende læge i Tyskland, idet der ikke forelå en henvisning fra egen valgte danske læge til den praktiserende læge i Tyskland. Patientombuddet har lagt vægt på, at en person, som er bosiddende i Danmark, med udgangspunkt i de danske regler ikke kan have en ’egen læge’ i Tyskland. Det er imidlertid Patientombuddets opfattelse, at det vil være bedst stemmende med princippet om tjenesteydelsernes frie bevægelighed, om en person med bopæl i Danmark kan vælge at modtage behandling hos en alment praktiserende læge i et andet EU-/EØS-land på samme vilkår, som patienten kan modtage behandling hos sin alment praktiserende læge i Danmark, det vil sige uden henvisning. Det er herefter Patientombuddets opfattelse, at Region Sjælland ikke kunne stille som betingelse for at yde tilskud til s behandling hos alment praktiserende læge i Tyskland, at han var henvist til den tyske læge af sin alment praktiserende læge i Danmark.Henvisning til speciallæge og sygehusbehandling
For så vidt angår s behandling hos speciallægen i Tyskland, kan Patientombuddet oplyse, at vederlagsfri behandling hos speciallæge i Danmark for gruppe 1-sikrede patienter er betinget af, at patienten er henvist til behandlingen af sin alment praktiserende læge. Det følger af § 5, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1238 af 5. december 2006 om behandling hos læge i praksissektoren. Det følger således af § 5, nr. 2, i ydelsesbekendtgørelsen i sammenhæng med reglerne i § 5, stk. 1, jf. § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1238 af 5. december 2006 om behandling hos læge i praksissektoren, at det er en betingelse for retten til tilskud til speciallægehjælp i et andet EU- eller EØS-land for en gruppe 1-sikret person, at vedkommende er henvist til behandlingen af sin alment praktiserende læge i Danmark. Patientombuddet har overvejet, om det er i overensstemmelse med fællesskabsretten - som en betingelse for at give tilskud til speciallægebehandling i et andet EU-/EØS-land – at kræve, at patienten er henvist til speciallægebehandlingen af sin alment praktiserende læge i Danmark. Patientombuddet antager, at det er almindeligt forekommende, at en patient, der søger behandling i et andet EU-/EØS-land, først undersøges eller behandles af én læge i det pågældende land for derefter at blive henvist til en anden læge i samme land. Det forekommer umiddelbart ikke rimeligt, om patienten i denne situation skulle rette henvendelse til sin alment praktiserende læge i Danmark for at rekvirere en henvisning til speciallægebehandling. Hertil kommer, at Danmark er forpligtet til at anerkende den faglige vurdering, som en læge i et andet EU-/EØS-land måtte foretage med hensyn til den videre behandling. Det er på denne baggrund Patientombuddets opfattelse, at det ville være i strid med fællesskabsretten at kræve, at en patient, der søger behandling hos speciallæge i et andet EU-/EØS-land, skal henvises til speciallægen dér af sin alment praktiserende læge i Danmark, så længe patienten er henvist til speciallægen af en læge, der har autorisation i et andet EU-/EØS-land. For så vidt angår sygehussektoren, skal Patientombuddet bemærke, at det i Danmark i almindelighed er en betingelse for sygehusbehandling, at patienten er henvist til sygehuset fra en alment praktiserende læge, speciallæge eller et andet sygehus til nærmere undersøgelse eller behandling, før patienten kan tages i behandling på et sygehus. I de ikke-akutte tilfælde sender lægen en henvisning til den relevante sygehusafdeling eller til en central visitationsafdeling med angivelse af henvisningsdiagnosen og ønsket undersøgelse/behandling. Denne betingelse fremgår ikke udtrykkeligt af sundhedslovgivningen, men fremgår dog forudsætningsvist af blandt andet reglerne i sundhedslovens §§ 86 til 88. Det fremgår videre af den dagældende sygehusbekendtgørelses § 24, stk. 1, nr. 1, at der ved en ansøgning om refusion af udgifter til sygehusbehandling i et andet EU- eller EØS-land skal medfølge kopi af lægehenvisning eller lignende. Patientombuddet kan oplyse, at EU-Domstolen i sin praksis har anerkendt, at en medlemsstat efter EU-retten kan kræve, at patienten skal være henvist af en læge til sygehusbehandling, for at patienten er berettiget til refusion af udgiften til sygehusbehandling på et sygehus i et andet EU- eller EØS-land. Det er dog Patientombuddets opfattelse, at det ikke er en betingelse, at patienten er henvist til sygehusbehandling i Danmark, ligesom det ikke kan kræves, at henvisningen er udfærdiget af en dansk læge. Henvisningen til sygehusbehandling skal blot være udfærdiget af en læge i et EU- eller EØS-land. Patientombuddet har herved lagt vægt på, at forpligtelsen til at godtgøre udgifterne til grænseoverskridende sundhedsydelser efter EU-retten er begrænset til de sundhedsydelser, som den forsikrede har krav på i henhold til lovgivningen i vedkommendes forsikringsmedlemsstat. Den forsikrede patients udgifter til grænseoverskridende sundhedsydelser godtgøres altså kun, hvis den forsikrede har ret til de pågældende sundhedsydelser i forsikringsmedlemsstaten. Patientombuddet kan oplyse, at en patient i Danmark, der er henvist til sygehus, hvor yderligere behandling vurderes ikke at være indiceret, eller hvor den tilbudte behandling afslås af patienten, ikke er udelukket fra at anmode om en fornyet vurdering af sin helbredstilstand og af, om der er indikation for en bestemt behandling, eventuelt på et andet sygehus. En sådan fornyet vurdering vil dog forudsætte, at patienten bliver genhenvist til sygehuset eller henvises til et andet sygehus, da en henvisning bygger på en konkret og aktuel vurdering af patientens tilstand og behandlingsbehov. Det er Patientombuddets vurdering, at var henvist til speciallægen og til operation på Sygehus 2 for varikocele testis af den alment praktiserende læge i Tyskland.Patientombuddet har herved lagt vægt på, at den 11. oktober 2010 konsulterede en alment praktiserende læge i Tyskland, som undersøgte og udtog prøver. Patientombuddet har videre lagt vægt på, at dagen efter blev undersøgt på en speciallægeklinik, hvor der blev foretaget yderligere udredning i form af ultralydsundersøgelser og doppler-skanning, som kan anvendes til hjælp til diagnosticering af varikocele tetis, og at speciallægen herefter lavede en erklæring med sine fund. Patientombuddet har endvidere lagt vægt på, at udskrivningsbrevet (epikisen) fra Sygehus 2 i Tyskland blev sendt direkte fra hospitalet til den alment praktiserende læge, som behandlede den 11. oktober 2010 og at det fremgår heraf, at denne alment praktiserende læge også skulle udføre den ambulante kontrol efter operationen. Patientombuddet har ydermere lagt vægt på, at i epikrisen betegnes som patient ved den alment praktiserende læge, som forestod den indledende behandling den 11. oktober 2010, samt at det er anført i epikrisen, at skulle der opstå komplikationer i det ambulante efterforløb, da ville det være muligt for igen at blive tilset af personalet på Sygehus 2. Patientombuddet har forstået dette således, at den alment praktiserende læge ville kunne genhenvise til hospitalet. Patientombuddet har videre lagt vægt på, at det fremgår af epikrisen fra Sygehus 2, at modtog hospitalsbehandling på foranledning af den tyske alment praktiserende læge, som forinden havde diagnosticeret med varikocele testis. Patientombuddet har opfattet dette således, at den alment praktiserende læge mistænkte, at kunne have varikocele testis, og at lægen derfor sendte til en diagnostisk undersøgelse hos en speciallæge, hvorefter den alment praktiserende læge på baggrund af sine egne fund i sammenhæng med erklæringen fra speciallægen, stillede diagnosen varikocele testis, og derefter henviste ham til operation på Sygehus 2. Patientombuddet har herefter lagt til grund, at var henvist af en læge til speciallægebehandling og til sygehusbehandling i Tyskland. opfyldte således det krav, som Region berettiget kunne stille, om at være henvist til speciallægebehandling og sygehusbehandling.
Refusion af udgifterne til behandling hos alment praktiserende læge i Tyskland
Den 11. oktober 2010 var hos en alment praktiserende læge i Tyskland, hvor han fik foretaget forskellige undersøgelser. En undersøgelse af organsystemet til 21,45 € (159,97 kr.), en helbredsundersøgelse til 15,42 € (115 kr.) og blodprøveudtagning til 4,20 € (31,32 kr.) + reagensglas til blodprøverne til 3,35 € (24,98 kr.). Blodprøverne blev sendt til eksternt laboratorium, som tog 95,51 € (719,74 kr.) i basishonorar og 2x4,02 € (59,96 kr.) for analyse af blodsænkningstal (BKS/BSG) og analyse af blodbilledet. Prøverne blev videre undersøgt for leukocytter til 1,34 € (9,99 kr.) og glukose til 4,69 € (34,98 kr.) samt produktion af triiodothyronin og thyroxin (fT3 og fT4), ligesom der blevet målt hormontal til samlet 3 x 16,78 € (375,42 kr.). Den alment praktiserende læge drøftede nds sygehistorie med ham og lavede en journal for konsultationen, som betalte 20,11 € (149,97 kr.) for og tog en urintest til 2,35 € (17,53 kr.). I alt betalte 1.583,86 kr. (kurs pr. 11.10.10.) i forbindelse med denne konsultation. Ifølge kapitel 12 i dagældende landsoverenskomst om almen lægegerning af 3. juni 1991 senest ændret den 24. januar 2006 ville den behandling, som fik den 11. oktober 2010 i Tyskland, skulle honoreres med ydelse 0110 (dagtid) for 1. konsultation og ydelse 2101 for blodprøvetagning og videreformidling heraf, svarende til henholdsvis 128,76 kr. og 44,12 kr. (takster pr. 1. april 2010), i alt 172,88 kr. Det bemærkes, at udgift til reagensglas til opbevaring af blodprøverne er indeholdt i ydelse 2101. Det fremgår ikke af ovennævnte overenskomst, at der gives særskilt tilskud til helbredsundersøgelse, udvortes undersøgelse af organsystemet, urinprøvetagning og journalføring. Da der ikke gives tilskud udover konsultationshonoraret til den samme eller en tilsvarende behandling i praksissektoren i Danmark, er ikke berettiget til tilskud til disse undersøgelser, men er berettiget til 172,88 kr. for den del af behandlingen i Tyskland, hvortil der tillige ville have været tilskud i Danmark. Hos den alment praktiserende læge i Tyskland, fik som nævnt også taget blodprøver, som blev sendt til eksternt laboratorium. Patientombuddet kan oplyse, at blodprøveanalyser i Danmark både kan finde sted i speciallægepraksis og i sygehusregi. Hvis blodprøveanalyserne kan finde sted i speciallægepraksis, er det speciallægeoverenskomstens ydelsesoversigt (kapitel 1 Generelle laboratorieundersøgelser), der er afgørende for, om der kan gives tilskud til undersøgelserne, når de foretages i et andet EU-/EØS-land. Øvrige blodprøver er efter Patientombuddets opfattelse sygehusbehandling i Danmark. fik foretaget følgende blodprøveanalyser:Blodprøve |
Udføres i dk |
Ydelsesnummer |
Dansk takst 1.10.10 |
Tysk takst i danske kr. |
Analyse af blodbilledet | ja | Intet | 29,98 | |
BKS/BSG (blodsænkningstal) | ja | Intet | 29,98 | |
1 x Leukocytter, tælling | ja | 7186 | 12,31 | 9,99 |
Glukose uden stix | ja | 7136 | 49,24 | 34,98 |
fT3 (Triiodothyronin) | ja | Intet | 125,14 | |
fT4(Thyroxin) | ja | Intet | 125,14 | |
TSH (hormontest) | ja | Intet | 125,14 | |
I alt (kurs pr. 11.10.10) | 61,55 | 480,35 |